Jp I GEMEENTE 1
Leeuwarderadeel
Stiens, 18 juli 2013
Raadsvergadering: 17 oktober 2013
Voorstelnummer: 2013/ 50
Portefeuillehouder: A. Wachter
Behandelend ambtenaar: Jitske Bosch
E-mail: j.bosch@leeuwarderadeel.nl
Telefoonnr.058-257 66 68
Onderwerp: Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs
Te nemen besluit:
1. De "Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs", vastgesteld bij raadsbesluit van 15 juni
2004, intrekken.
2. De bijgevoegde "Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs Gemeente
Leeuwarderadeel" vaststellen.
Waarom een nieuwe verordening?
In 1997 is de onderwijshuisvesting van scholen voor het primair onderwijs, voortgezet en speciaal
onderwijs gedecentraliseerd van Rijk naar gemeenten. Gemeenten hebben de wettelijke opdracht
om te voorzien in adequate huisvesting voor het primair en voortgezet onderwijs op basis van een
verordening. Het resultaat van de decentralisatie in 1997 is succesvol verlopen. Diverse onderzoeken
hebben uitgewezen dat de huisvesting van scholen bij gemeenten in goede handen is. Desondanks is
verbetering noodzakelijk en mogelijk op een aantal terreinen.
De VNG is daarom een project gestart met als doel de onderwijshuisvestingsverordening te
vereenvoudigen waardoor een grotere flexibiliteit ontstaat voor het realiseren van uitbreiding en
nieuwbouw van scholen.
Tevens is er door de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs en de fusie van twee PCBO-
besturen in de Middelseegemeenten in Middelsee-verband behoefte aan een gelijkluidende onder-
wijshuisvestingsverordening.
Algemene doelstellingen
De gemeentelijke onderwijshuisvestingsverordening is afgeleid van de modelverordening van de
VNG. De VNG heeft in 2009 een nieuwe verordening gei'ntroduceerd. De nieuwe verordening
betekent enerzijds een technisch administratieve aanpassing. Aan de andere kant wordt er
gebroken met een werkwijze die al sinds de invoering van de Lager Onderwijswet wordt gevolgd.
De belangrijkste doelen en achterliggende uitgangspunten van de wijzigingen zijn:
1. Betere aansluiting bii de (toenemende) diversiteit in het onderwiis
Steeds meer scholen verlaten de klassieke vorm van onderwijs geven. Het klassieke klaslokaal
verdwijnt. In de huidige verordening is het klaslokaal nog steeds uitgangspunt. De berekening
van de ruimtebehoefte van scholen voor primair onderwijs was tot nu toe gebaseerd op het
aantal groepen. Het nieuwe model gaat uit van een bepaald aantal m per leerling en sluit