Aandachtpunt: Conform artikel 62 (Besluit Begroting en Verantwoording) kunnen bijdragen aan activa in eigendom van derden warden geactiveerd. Echter volgens lid 2 van het vermelde artikel dient de investering bij te dragen aan de uitvoering van een publieke taak. Bij de aanleg van een kunstgrasveld is ons inziens geen sprake van een publieke taak. Derhalve is activering van een bijdrage hierin niet mogelijk. 3.2 Besluit 2. Uitwerken van een volwaardig kunstgrasveld. Een krediet van 345.000 beschikbaar stellen voor de aanleg van een kunstgrasveld voor v.v. D.T.D. en deze investering activeren. Bij deze variant wordt de eigendom van het veld niet overgedragen en moeten we rekening houden met 31.000 aan kapitaallasten.(15j 4% ann). De reden van deze activering is gelegen aan het feit dat investeringen met een economisch nut moeten worden geactiveerd. Voor een dergelijke uitzetting biedt onze begroting geen ruimte. Het verschil in onderhoudskosten is minimaal. De constructie zoals gekozen bij v.v. Stiens betekent voor de vereniging dat het huur bedrag voor het kunstgras van 1% van het investeringsbedrag bedraagt. Als voor v.v. D.T.D. dezelfde uitgangspunten worden gehanteerd betekent dit dat 3.450 jaarlijks extra aan huur voor het kunstgras moet worden opgebracht. Beide voetbalverenigingen betalen daar 6 (niet verrekenbare) omzetbelasting over. 3.3 Besluit 3. Het 2e veld (kaatsveld) uitrusten met verlichting en het bestaande trainingsveld inrichten voor kaatsen. Hiervoor eenmalig 25.000 beschikbaar stellen uit de algemene reserve en deze investering activeren. Het 2e veld inrichten als natuurgras trainingsveld en het kaatsveld verplaatsen naar het huidige trainingsveld is financieel de minst belastende oplossing. Hiervoor moet eenmalig een bedrag van 25.000 uit de algemene reserve beschikbaar worden gesteld. 20.000. voor het aanbrengen van een lichtinstallatie en 5000 voor het herinrichten van het huidige trainingsveld. 3.4 Besluit 4 Een krediet van 105.000,- beschikbaar stellen om het bestaande trainingsveld (3400m2) te voorzien van kunstgras en deze investering activeren. Het bestaande trainingsveld voorzien van kunstgras is een optie waarmee de trainingscapaciteit wordt verhoogd. Het KNVB rapport behoeftebepaling DTD spreekt over circa 500 uur per seizoen aan benodigde trainingsuren. Een kunstgrasveld kan +/-900- 1200 uur aan. Een groot nadeel blijft echter dat de er geen wedstrijd echte situaties geoefend kunnen worden i.v.m. de omvang van het veld. De westzijde is +/- 50ml breed de oostzijde +/- 30ml en de maximale lengte is 80 ml. 3.5 B.T.W. Genoemde bedragen bij keuze 2 ,3 en 4 ad. 345.000, 25.000 en 105.000,- zijn exclusief omzetbelasting. Om er voor te zorgen dat de over de investering te betalen omzetbelasting ad 72.450 5.250 en 22.050,- aftrekbaar wordt moet de gemeente eigenaar blijven van de sportvelden. Er zal met de betrokken verenigingen een overeenkomst moeten worden gesloten waaruit blijkt dat de gemeente gelegenheid tot sportbeoefening biedt. Dat is haalbaar omdat de voorwaarden waaraan de gemeente in dat geval moet voldoen de laatste tijd aanzienlijk zijn bijgesteld. Over alle te betalen vergoedingen wordt dan 6 omzetbelasting in rekening gebracht. Deze is voor de verenigingen niet aftrekbaar. Vanaf dat moment is ook de omzetbelasting van het op dat complex verricht onderhoud declarabel. Bijlagen: Motie 25 april 2013 pag.5

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 111