Leeuwarderadeel I GEMEENTE I 19 Stiens, 23 oktober 2013 Raadsvergadering: Voorstelnummer: 12 december 2013 2013/60 Portefeuillehouder: drs. J.R.A. Boertjens Behandelend ambtenaar: E-mail: Telefoonnr. Onderwerp: T. Otter t.otter@leeuwarderadeel.nl (058) 257 66 10 Visie op dienstverlening Te nemen besluit: 1. Kennis te nemen van de visie op dienstverlening 2. In te stemmen met de lOe begrotingswijziging Korte inhoud: Er is een visie op de dienstverlening opgesteld, die past bij onze huidige organisatiestructuur, beantwoordt aan de recentste digitale Rijkseisen (iNUP), de kwaliteit van onze externe en interne dienstverlening verhoogd en daarnaast het resterende deel van de taakstellende bezuiniging kan realiseren. Het college heeft op 2 juli jl. ingestemd met de visie op dienstverlening. Dit heeft geleid tot een begrotingswijziging die op 5 September 2013 in uw raad is behandeld. Deze begrotingswijziging is door het college teruggetrokken. Op 1 oktober heeft het college besloten om op basis van de notitie 'visie op dienstverlening' en het B&W rapport d.d. 2 juli 2013 een voorstel aan uw raad te doen. Argumenten: 1.1 Het college en de organisatie willen graag de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren De gemeente moet nog ruim vier jaar als volwaardige gemeente fungeren. Dit betekent dat de baliefunctie nog tot 1 januari 2018 volwaardig moet worden ingericht. Tien Organisatieadviseurs heeft bij de quickscan reeds geadviseerd om de baliefuncties te bundelen. De dienstverlening moet up-to-date blijven omdat de wereld om ons heen verandert en wij mee moeten gaan met de ontwikkelingen. Daarom worden ook vanuit het Rijk de gemeenten via het iNUP aangespoord hun digitale dienstverlening en producten zo snel mogelijk op niveau te hebben. Met name door deze digitalisering krijgt de baliefunctie in gemeentelijke organisaties naast de taak van eerste contact ook een belangrijker rol in de afhandeling van vragen en zaken de burgers betreffende. Een ander voordeel is dat de vrijgekomen uren kunnen worden ingezet om de interne dienstverlening te verbeteren door het secretariaat uit te breiden. De plannen zijn naar aard en schaal van de gemeente en in het belang van onze burgers en bedrijven en van onze medewerkers. 1.2 De organisatie heeft een bezuinigingstaakstelling van 100.000 met ingang van 2014 Dit is een van de redenen dat dit plan tot stand is gekomen. Dit heeft ertoe geleid dat kritisch is gekeken naar de bestaande organisatie. Vooral wanneer vacatures ontstaan wordt scherp gekeken naar de manier van opvulling van de functie. Een belangrijk gevolg van dit plan is dat het naast de Inleiding:

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 172