Argumenten:
1.1. Het richting geeft aan de nieuwe Wmo taken, die per 2015 overgeheveld worden vanuit het Rijk
naar de gemeenten.
In de afgelopen jaren is de overtuiging ontstaan dat de AWBZ in de huidige vorm niet houdbaar
is. De uitgaven zijn sterk toegenomen en stijgen naar verwachting ook de komende jaren. Daarbij
staat ook de inhoud van de voorzieningen ter discussie. Daarom heeft het Rijk besloten de AWBZ
te verkleinen en terug te brengen tot een kern-AWBZ. In dat kader wordt een aantal taken en
budgetten, aan gemeenten overgedragen. Dit proces wordt de decentralisatie van de AWBZ
genoemd.
1.2 Het jaar 2014 dient als voorbereidingsjaar te worden genomen, om die reden wordt deze nota nu
aan u voorgelegd.
Het uitgangspunt is dat de taken per 1 januari 2015 overgaan naar de gemeente. Dat betekent
dat gemeenten zich tot dat moment op voile kracht moeten voorbereiden op deze verandering.
Om die reden is het van belang deze nota in 2013 vast te stellen.
1.3 De stuurgroep AWBZ heeft unaniem ingestemd met deze nota.
De stuurgroep is nauw betrokken bij het proces van de decentralisatie van de AWBZ, en bestaat
uit zeven portefeuillehouders van de noordwest gemeenten. Wethouder De Haan heeft zitting
namens de gemeente Leeuwarderadeel.
Kanttekeningen:
1.1. De nota beschrijft globale kaders
Enerzijds geeft dit weinig concrete invulling, anderzijds behoud iedere individuele gemeente
voldoende mogelijkheden om het sociale domein met maatwerk in te vullen. Het grootste belang
is dat er door middel van schaalgrootte kaders gegeven worden om vervolgens over te gaan naar
het proces van de uitvoering.
1.2. Erzijn nog altijd onduidelijke kaders vanuit het Rijk
Het is op dit moment nog niet duidelijk of de persoonlijke verzorging wel of niet overgaat naar
de gemeenten. Des al niettemin dienen de gemeenten voorbereid te zijn op de komende
veranderingen en is het essentieel dat besluitvorming inzake deze keuzenota plaatsvindt.
1.3 Deze nota beschrijft de richting van de strategische kaders voor de nieuwe Wmo en de
decentralisatie van de AWBZ-taken.
Deze keuze heeft te maken met het feit dat alle decentralisaties zich in verschillende fases
bevinden en in verschillende bestuurlijke samenstellingen worden opgepakt. De inzet is hierbij
wel om de kaders te laten aansluiten op de andere nieuwe taken, die in het kader van de
jeugdzorg en de participatiewet naar de gemeente toekomen. Dit betekent, dat de
gemeenteraden, afhankelijk van de ontwikkelingen in de komende tijd, aanvullende kaders of
voorstellen per decentralisatie voorgelegd krijgen.
1.4 Deze nota is gericht op Noardwest Fryslan
Aangezien u als raad heeft ingestemd met een fusie met gemeente Leeuwarden per 2018, ligt
mogelijkerwijs Noardwest Fryslan niet in lijn met deze gedachte. Echter is deze lijn acceptabel te
noemen omdat u als raad per 2015 verantwoordelijk zult zijn voor de taken en budgetten die