Harlingen, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menameradiel en Leeuwarden. Boarnsterhim valt
binnen het gebied voor het deel dat na de herindeling van die gemeente binnen de gemeente
Leeuwarden valt. De Streekagenda gaat over het platteland. De Streekagenda is voor Leeuwarden
daarom vooral relevant voor de plattelandsdelen buiten de stad Leeuwarden. De (groot)stedelijke
vraagstukken zijn geen onderdeel van de Streekagenda.
1.3 Thema's en streefbeelden.
De Streekagenda gaat over vragen over (dubbele) vergrijzing en zorg, economische ontwikkeiing,
leegstand van woningen, terugloop van het aantal schoolgaande kinderen, jongeren die lastig voor
de regio te behouden zijn, duurzaamheid, leefbaarheid, toerisme, waterhuishouding, enz. Die
onderwerpen zijn in Noardwest samengevat in drie centrale thema's: economie, bereikbaarheid en
leefbaarheid.
In deel A van de Streekagenda zijn voor de centrale thema's de streefbeelden voor 2020
geformuleerd. Om de streefbeelden voor de Streek NW Fryslan te verwezenlijken is per thema een
aantal opgaven geformuleerd, waaraan de komende jaren gewerkt moet worden. Deze opgaven
leiden tot maatregelen die projectmatig uitgevoerd zullen worden.
1.4 Bovenlokale projecten
De Streekagenda gaat over bovenlokale projecten, die op streekniveau (moeten) worden
uitgevoerd. Het gaat om projecten die gemeentegrensoverschrijdend zijn, een uitstraling hebben
voor de hele streek, of die te complex en grootschalig zijn om door een gemeente of een lokale
partij te worden opgepakt.
In deel B van de streekagenda is een onderscheid gemaakt naar uitvoeringsprojecten en
ontwikkelprojecten Uitvoeringsprojecten zijn concrete projecten waarvan in principe 'de schop in
de grond 'kan. Ontwikkelprojecten zijn projecten die een regionale opgave (thema) verder uitwerken
om te komen tot een aanpak passend bij de streek.
Uit de voorbereiding komt naar voren dat circa 80% van de Streekagenda uit 'top down- projecten'
zal bestaan die voornamelijk op initiatief van gemeenten, Wetterskip Fryslan en provincie tot stand
komen. Naar verwachting zal ongeveer 20% projecten bestaan uit acties en initiatieven van burgers
'fan underen op' uit de streek. In het huidige Gebiedsplatform Plattelansprojekten Noardwest is
door Themaleden en bestuurders met nadruk uitgesproken dat deze manier van werken ook ruimte
behoort te krijgen bij het werken met de Streekagenda.
In de provinciale Beleidsnota Platteland wordt veel waarde toegekend aan de bottom-up aanpak.
Voor de komende jaren is er opnieuw provinciaal budget beschikbaar voor projecten op provinciale
schaal, voor projecten op regionale/lokale schaal en voor dorpshuizen/multifunctionele
accommodaties.
2.1 Budget en kosten
Organisatie - en huisvestingskosten
Het voorstel vanuit de Provincie is om bij de verdeling van de organisatie- en huisvestingskosten in
de verschillende streken een systematiek te hanteren die in lijn is met de huidige afspraken over de
ondersteuning/bijdragen aan Plattelansprojekten. Daarbij werd uitgegaan van een provinciebrede,
eenduidige financiele verdeling van de kosten tussen de betrokken partners.
De provincie neemt 75% van de kosten voor de organisatie en huisvesting van de Streekagenda's
voor haar rekening en 25% komt voor rekening van de gemeenten. Met het Wetterskip Fryslan is een
aparte afspraak gemaakt vanwege directe provinciebrede betrokkenheid.
Per gemeente komt de bijdrage op 14.500,-.