2.1 Een baggerdiepte van de Lytse Feart van 1.00 meter is een financieel haalbare optie.
De vaardiepte van de Lytse Feart wordt voldoende voor kleine bootjes. De Lytse Feart
aanpassen tot vaarweg Klasse E of F is een erg kostbare zaak. De zes bruggen en duikers
zouden dan zowel verhoogd als verbreed moeten worden. De vaart zou een heel stuk
verbreed moeten worden en daarvoor zou grond moeten worden aangekocht.
Grondaankoop is een langdurig traject en dat zou betekenen dat we niet kunnen
voldoen aan de subsidievoorwaarde dat het project in 2014 uitgevoerd moet zijn. De
vaart opwaarderen tot vaarweg Klasse E of F is daarom financieel gezien geen optie.
Ook dieper baggeren dan 1.00 meter is geen optie. In dat geval moet voldaan worden aan
KRW-eisen, zoals de aanleg van natuurvriendelijke oevers. Daarvoor moet de vaarweg
verbreed worden en dat zou betekenen dat grond moet worden aangekocht.
2.2. De Lytse Feart toegankelijk maken voor kleine bootjes is een financieel haalbare optie.
De Lytse Feart is in elk geval toegankelijk voor kleine sloepen. De Lytse Feart is voorlopig
niet toegankelijk voor pramen. De verschillende haakse bochten in het trace bieden
voor pramen weinig manoeuvreerruimte. Bovendien zijn er in het trace twee betonnen
bruggen die heel smal zijn. Een praam die onder de brug doorvaart, heeft slechts een
paar centimeter aan beide zijden over. Met de Stichting Praamvaren is contact gelegd. Er
wordt onderzocht of er een oplossing is. Bestuurlijk is er draagvlak voor het op termijn
geschikt maken van de route voor boten uit DM klasse. De financien voor een route op
DM-klasse zijn nu niet toereikend.
2.3. De huidige hoogte en breedte bruggen en duikers handhaven is een financieel
haalbare optie. De huidige breedte van de vaarweg en bruggen/duikers voldoet voor
kleine sloepjes en roeibootjes. De zes bruggen en duikers hoeven niet breder gemaakt te
worden. Op deze manier zijn veel kosten te besparen.
2.4. De zwaaikom afstemmen op DM-klasse is een toekomstbestendige oplossing. Het
uitgestrekte perceel Op 'e Terp 7 grenst aan de Lytse Feart. Aan de oostkant van dit
perceel is de zwaaikom gesitueerd met afmetingen volgens bijgevoegd ontwerp. In de
zwaaikom komen aanlegvoorzieningen, die qua afmetingen en materialen voldoen aan
de eisen van De Marrekrite. In de toekomst kunnen er mogelijk nog voorzieningen
komen als elektriciteit, water, elektrische oplaadpunt en vuilwaterinnamepunt en
eventueel sanitaire voorzieningen. Voor de afmetingen en de positie van de
zwaaikom/damwand: zie kaart met voorlopig ontwerp. De zwaaikom is
toekomstbestendig i.v.m. plannen op termijn voor DM-klasse. Qua lengte en dikte is de
damwand berekend op een toekomstige DM-klasse. Ook de afmetingen van de
zwaaikom zijn afgestemd op toekomstig gebruik.
2. Kanttekeningen:
De Ruimtelijke procedure voor het realiseren van de zwaaikom moet nog gevoerd worden. Verder
zijn er nog vergunningen nodig van provincie en Wetterskip Fryslan. Er is een risico dat de benodigde
vergunningen niet worden afgegeven. Dit risico lijkt een aanvaardbaar risico.
Belangrijke subsidievoorwaarde is dat het project uitgevoerd moet zijn in 2014. Volgens de huidige
planning kan voldaan worden aan die voorwaarde.
3. Financiele toelichting:
Kosten
Baggeren en verwante werkzaamheden €86.600
Realiseren zwaaikom,bijbehorende aanlegvoorziening en voetpad €88.000