■■H
komt de financiering bij gemeenten te liggen met uitzondering van die zaken die onder AWBZ financie
ring blijven vallen.
De gemeente is op grond van de wet op de Jeugdzorg 2005 nu al verantwoordelijk voor invulling van de
informatie- en adviesfunctie, de signaleringsfunctie, de toeleidingsfunctie, het bieden van licht pedago-
gische hulp en voor de coordinatiefunctie. Het Centrum voor Jeugd en Gezin speelt hierin een belang-
rijke rol. Met de invoering van de Jeugdwet per 2015 worden de gemeenten verantwoordelijk voor het
gehele jeugdstelstel. Dat betekent dat er, naast voortzetting van de bestaande taken, een aantal nieuwe
taken bijkomen die nu bovengemeentelijk, meestal provinciaal en soms op nog hogere schaal worden
uitgevoerd.
Op 30 januari 2013 werd in een bijeenkomst onder de
naam 'Het helmhout nemen' het Kompas Zorg voor Jeugd
in Fryslan overhandigd aan de portefeuillehouders Jeugd
van de Friese gemeenten. Dit document biedt de route en
basisprincipes voor de transitie van de Jeugdzorg. In de
uitwerking van de transitie van de Jeugdzorg zijn de route
en basisprincipes uit het Kompas leidend. Er wordt gezorgd
voor samenhang met de andere transities. In deze kader-
notitie wordt deze ontwikkeling ingepast.
De overgang van het huidige naar het nieuwe jeugdzorg-
stelsel vindt plaats op 1 januari 2015. Bij de decentralisatie
van de Jeugdzorg gaat het landelijk om een bedrag van ruim 3 miljard euro. In de Meicirculaire van 2013
is per gemeente een inschatting gegeven van het budget dat iedere gemeente voor de Jeugdzorg krijgt,
op basis van historische uitgaven. Daarbij is geen uitsplitsing gemaakt naar afzonderlijke jeugdzorgvor-
men. De eerste schatting is dat het in onze regio gaat om 15 miljoen euro. In de Meicirculaire van 2014
wordt het definitieve bedrag per gemeente bekend gemaakt, weer op basis van historische uitgaven.
2.4 De invoering van de Participatiewet
Met de invoering van de Participatiewet wil het kabinet bereiken dat zoveel mogelijk mensen deelne-
men (participeren) in de samenleving. De Participatiewet voegt de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet
sociale werkvoorziening (WSW) en een deel van de Wet arbeids-ongeschikte jongeren (Wajong) samen.
Er is straks dus een regeling voor iedereen die in staat is om te werken. Voor mensen die helemaal niet
kunnen werken, blijft er een sociaal vangnet in de vorm van een bijstandsuitkering. De Participatiewet
moet voorkomen dat mensen in dit vangnet blijven. In onderstaande tabel wordt de toekomstige groep,
die valt onder de Participatiewet, beschreven. De gemeente is al verantwoordelijk voor de WWB en de
SW. De Wajongers zijn een nieuwe groep. Geschat wordt dat van de bijna 600 Wajongers er ca. 450 een
beroep zullen doen op de gemeente.
Gemeente
Uitgaven 2012
(meicirculaire 2013)
Franekeradeel
4.351.127
Harlingen
3.466.584
Het Bildt
2.155.853
Leeuwarderadeel
2.402.532
Menameradiel
2.250.917
Terschelling
674.429
Vlieland
99.441
Totaal
15.400.883
Participatiewet
nieuw in p-wet
nieuw in p-wet
huidig
Wajong arbeidsgeschikt
aantal SW
aantal WWB 65
Franekeradeel
173
195
416
Harlingen
89
134
449
Het Bildt
62
63
223
Leeuwarderadeel
134
27
148
Menameradiel
51
57
162
Terschelling
12
15
19
Vlieland
2
0
5
Noardwest
523
491
1422