■■H komt de financiering bij gemeenten te liggen met uitzondering van die zaken die onder AWBZ financie ring blijven vallen. De gemeente is op grond van de wet op de Jeugdzorg 2005 nu al verantwoordelijk voor invulling van de informatie- en adviesfunctie, de signaleringsfunctie, de toeleidingsfunctie, het bieden van licht pedago- gische hulp en voor de coordinatiefunctie. Het Centrum voor Jeugd en Gezin speelt hierin een belang- rijke rol. Met de invoering van de Jeugdwet per 2015 worden de gemeenten verantwoordelijk voor het gehele jeugdstelstel. Dat betekent dat er, naast voortzetting van de bestaande taken, een aantal nieuwe taken bijkomen die nu bovengemeentelijk, meestal provinciaal en soms op nog hogere schaal worden uitgevoerd. Op 30 januari 2013 werd in een bijeenkomst onder de naam 'Het helmhout nemen' het Kompas Zorg voor Jeugd in Fryslan overhandigd aan de portefeuillehouders Jeugd van de Friese gemeenten. Dit document biedt de route en basisprincipes voor de transitie van de Jeugdzorg. In de uitwerking van de transitie van de Jeugdzorg zijn de route en basisprincipes uit het Kompas leidend. Er wordt gezorgd voor samenhang met de andere transities. In deze kader- notitie wordt deze ontwikkeling ingepast. De overgang van het huidige naar het nieuwe jeugdzorg- stelsel vindt plaats op 1 januari 2015. Bij de decentralisatie van de Jeugdzorg gaat het landelijk om een bedrag van ruim 3 miljard euro. In de Meicirculaire van 2013 is per gemeente een inschatting gegeven van het budget dat iedere gemeente voor de Jeugdzorg krijgt, op basis van historische uitgaven. Daarbij is geen uitsplitsing gemaakt naar afzonderlijke jeugdzorgvor- men. De eerste schatting is dat het in onze regio gaat om 15 miljoen euro. In de Meicirculaire van 2014 wordt het definitieve bedrag per gemeente bekend gemaakt, weer op basis van historische uitgaven. 2.4 De invoering van de Participatiewet Met de invoering van de Participatiewet wil het kabinet bereiken dat zoveel mogelijk mensen deelne- men (participeren) in de samenleving. De Participatiewet voegt de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en een deel van de Wet arbeids-ongeschikte jongeren (Wajong) samen. Er is straks dus een regeling voor iedereen die in staat is om te werken. Voor mensen die helemaal niet kunnen werken, blijft er een sociaal vangnet in de vorm van een bijstandsuitkering. De Participatiewet moet voorkomen dat mensen in dit vangnet blijven. In onderstaande tabel wordt de toekomstige groep, die valt onder de Participatiewet, beschreven. De gemeente is al verantwoordelijk voor de WWB en de SW. De Wajongers zijn een nieuwe groep. Geschat wordt dat van de bijna 600 Wajongers er ca. 450 een beroep zullen doen op de gemeente. Gemeente Uitgaven 2012 (meicirculaire 2013) Franekeradeel 4.351.127 Harlingen 3.466.584 Het Bildt 2.155.853 Leeuwarderadeel 2.402.532 Menameradiel 2.250.917 Terschelling 674.429 Vlieland 99.441 Totaal 15.400.883 Participatiewet nieuw in p-wet nieuw in p-wet huidig Wajong arbeidsgeschikt aantal SW aantal WWB 65 Franekeradeel 173 195 416 Harlingen 89 134 449 Het Bildt 62 63 223 Leeuwarderadeel 134 27 148 Menameradiel 51 57 162 Terschelling 12 15 19 Vlieland 2 0 5 Noardwest 523 491 1422

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 76