5. VAN HEDEN NAAR TOEKOMST: KADERS VOOR VERANDERING 5.1 Samenhang en sturing In dit hoofdstuk werken we de strategische kaders uit voor de nieuwe Wmo en de decentralisatie van de AWBZ-taken. De kaders hebben betrekking op de inhoudelijke benadering, op de noodzakelijke samenwerking, op de sturing, de financien en op ontwikkeling van een nieuwe praktijk in het sociale domein. Ze raken alle belangrijke verantwoordelijkheden van de gemeentebesturen. Daarom is de inzet om de kaders ook te laten aansluiten op de andere nieuwe taken, die in het kader van de Jeugdzorg en de Participatiewet naar de gemeente toekomen. Het lukt niet om alle kaders voor alle decentralisaties nu in een kadernota te behandelen, omdat de verschillende decentralisaties in een verschillende fase zitten en in verschillende bestuurlijke samen- stellingen worden opgepakt. Dat betekent, dat de gemeenteraden, afhankelijk van de ontwikkelingen in de komende tijd, zodra dat mogelijk is, aanvullende kaders of voorstellen per decentralisatie voorgelegd krijgen. Hoewel er verschillende routes worden gevolgd blijft de samenhang tussen de decentralisaties allesbe- palend. Dat komt, omdat wordt voorgesteld om uit te gaan van een aanpak in de uitvoering. Die samen- hangende uitvoering wordt in de dagelijkse praktijk georganiseerd. We willen dat zo integraal mogelijk doen. Dat wil zeggen dat we vanuit de gegeven visie, een samenhangende, zo integraal mogelijke bena dering van de 3D's hanteren die moet resulteren in een aanpak die effectief en efficient is. 5.2 Onze benadering Voordat de kaders worden uitgewerkt schetsen we kort onze benadering van de aanpak in het sociale domein. Door versterking van de zelfredzaamheid en het zelf-organiserend vermogen van inwoners (Oe en le lijn) wordt het beroep op duurdere specialistische hulp (2e lijns-voorzieningen) beperkt. Centraal staat wat inwoners zelf, of met enige ondersteuning, kunnen. Er worden collectieve voorzieningen voor de versterking van zelfredzaamheid en het zelf-organiserend vermogen van individuen en lokale gemeenschappen ingezet, omdat die preventief (en dus kostenbesparend) werken. Dit beperkt de inzet van individuele voorzieningen. Situaties worden altijd in de context en samenhang beoordeeld, resulte- rend in een aanpak op maat volgens het principe: een gezin, een plan, een aanspreekpunt, een budget. De gewenste zelfredzaamheid kan alleen maximaal worden benut als we uitgaan van: Aanpak op maat. Dichtbij de eigen woonomgeving. Kennis van de lokale situatie en de context van de hulpvrager Deze aanpak leidt tot een aantal effecten De aanpak biedt mogelijkheden om nieuwe oplossingen te organiseren met en voor inwoners. Een nieuwe aanpak is belangrijk, omdat het huidige aanbod in de toekomst niet altijd gecontinueerd kan worden. Daarnaast ontstaan nieuwe vormen van samenwerking tussen uitvoerende organisaties. Zo kan overlap of een verkokerde aanpak worden voorkomen. Dat leidt tot een beter aanbod en mogelijk besparing op de uitgaven. Tenslotte verwachten we dat het beroep op dure specialistische voorzieningen kan verlagen. Dat leidt tot verlaging van de kosten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 85