onderwijs. De volgende keer ligt de nota bij de stukken. 8. Meidielings fan it kolleezje oan 'e ried Wethalder Keizer: Der wurdt te hurd riden op de Wythusterwei. Der komt in snelheidssynjalearring (likey: tomme omheech of omleech). Opiniearjend underdiel hammerstikken ut opiniearjend underdiel 9. Nota Sunensbelied 2014-2017 De hear De Jager (CDA): It CDA kin ynstimme mei de konseptnota. Kin it kolleezje oanjaan wat de ofwiking ynhaldt by tabel 2 oangeande de yndikative skoare psycho-sosjale problematyk? En under leefstyl 'Overgewicht en tv kijken'? Binne der oarsaken oan te wizen? Mefrou Bijsterbosch (PvdA): Er is veel te zeggen over de nota. Zij heeft eerst een opmerking over de procedure. Als er een beleidsnotitie ligt dan vindt de PvdA het belangrijk wat de mensen ervan vinden. In dit geval betreft dat de WMO-adviesraad. Via deze raad komt de mening van de inwoners bij het college terecht. De WMO-raad heeft echter niet vernomen wat het college met de uitgebrachte adviezen heeft gedaan. Hoe kan het dat artikel 9 van de verordening niet is uitgevoerd en wat gaat het college daar alsnog aan doen? Vervolgens heeft zij een inhoudelijke vraag. De meeste doelen zijn de afgelopen periode niet gerealiseerd. Er staat niet bij wat men nu eventueel anders wil doen en waarom het niet gerealiseerd is. Gezondheid wordt fragmentarisch en niet voldoende SMART geformuleerd. Hoe gezond is de gemeente? Dat bevat veel meer dan hier vermeld wordt. Sommige onderdelen worden al uitgevoerd zoals het speeltuinbeleid, de meedoenregeling, het onderhoud van de jeu-de-boulesbanen en de pilot kwetsbare ouderen. Men kan de nota completer maken, maar ook laten voor wat het is. De nota gezondheidsbeleid wordt voorgeschreven. De PvdA stelt voor om niet nog meer energie te steken in het beter beschrijven van de nota, maar dat er meer gericht gewerkt moet worden aan een aantal benoemde speerpunten. Mefrou Van der Meulen (WD): De WD kan niet instemmen met de nota. De gemeente geeft aan dat men de gezondheid van de inwoners wil verbeteren. Daarvoor moet men wel een vergelijking kunnen maken en die vergelijkingscijfers zijn er niet. De beleidsvoornemens voor de periode 2009- 2013 zijn deels niet gehaald. De evaluatie ontbreekt echter en zo kan men niet garanderen dat men de volgende periode niet opnieuw in eenzelfde situatie verzeild raakt. De gemeente zou zelf een regierol kunnen oppakken, zoals bij het alcoholbeleid. Datzelfde geldt voor de mantelzorg. Op dat gebied zal men nu moeten anticiperen. Dat geldt ook voor het beleid met betrekking tot kwetsbare ouderen. Is het niet beter om een tussenevaluatie te maken en interventies op te nemen? De WMO-adviesraad heeft een kritisch advies gegeven. Zij kan zich niet voorstellen dat de kritiekpunten van de WMO-adviesraad opzettelijk weggelaten zijn. Het tijdsaspect is waarschijnlijk debet aan de rafelrandjes. De WD stelt voor om het stuk terug te nemen en het in een aangepaste vorm met verwerking van de opmerkingen weer in de raad terug te brengen. De hear Ekas (GBL): Het is een landelijke verplichting. Het is GBL opgevallen dat de nota alle facetten benoemt die zich in een samenleving voor kunnen doen. De nota is onder supervisie van de GGD tot stand gekomen. De WMO-adviesraad heeft er ook naar gekeken en de door hen aangedragen zaken zijn niet allemaal meegenomen in de nota. Het is een complex verhaal en hij hoopt dat de nota precies verwoordt wat men ervan verwacht en dat men er in meest brede zin invulling aan geeft. GBL gaat akkoord met de nota. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 6