Roken en schadelijk alcoholgebruik Het voornemen om sportactiviteiten te continueren voor de doelgroep 55+ is niet uitgevoerd. De grondslag hiervoor is te vinden in het werkplan van GO-4 Sport. In de Breedtesportimpuls (BSI), die een looptijd kende tot 2010, waren ouderen formeel een doelgroep. Er werden elk jaar sportfit testen en sportactiviteiten georganiseerd. De sportactiviteiten werden altijd goed bezocht door de doelgroep 55+. In 2011 ging de BSI verder onder de nieuwe noemer Impuls Breedte Scholen, sport en cultuur (IBS). In dit project dat loopt tot 2018 zijn senioren geen doelgroep meer. Er wordt in het projectplan gesuggereerd en aangenomen dat ouderen zelf het initiatief kunnen nemen om zich aan te sluiten bij sportclubs en daarvoor geen overheidssteun nodig hebben. De focus van het IBS ligt op het beperken van de bewegingsarmoede en het overgewicht onder jongeren. De gemeente is akkoord gegaan met deze visie. Het is om deze reden niet logisch om aan het beleidsvoornemen 'Sportactiviteiten voor de doelgroep 55+ te continueren en eventueel uitbreiden' invulling te geven. Het beleidsvoornemen kent daarnaast geen wettelijke verplichting. In 2013 wordt er door Go-4-sport nog wel gewerkt aan een fitnessproject waarbij 60+ers tegen een gereduceerd tarief kunnen fitnessen bij een sportcentrum naar keuze. De sportcentra worden hier in het najaar van 2013 over benaderd en de ouderen in de gemeente zullen een uitnodiging ontvangen. Op het gebied van roken en schadelijk alcoholgebruik heeft de gemeente de afgelopen jaren minder maatregelen genomen dan zij zich had voorgenomen. Zo is het aanbieden van het preventieprogramma 'Gezond Gedrag' gericht op roken, alcohol en drugsgebruik niet gecontinueerd. Ook heeft de gemeente nog geen invulling gegeven aan het Fries Jeugd- en Alcoholconvenant. Alcoholmatiging zou een prioriteit moeten zijn van de gemeente, zij heeft immers aangegeven bij ondertekening van het convenant, dat alcoholmatiging onder jeugd als belangrijk wordt beschouwd. Het Fries Jeugd- en Alcoholconvenant liep op 31 december 2012 ten einde. Met de ingang van de nieuwe Drank- en Horecawet stelt de gemeente een alcoholbeleid op. In dit beleidsstuk zal Jeugd de hoofddoelgroep vormen. De niet uitgevoerde voornemens m.b.t. alcohol worden in het alcoholbeleid vertaald naar interventies die passen in de nieuwe Drank- en Horecawetgeving. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de ervaringen die zijn opgedaan door de andere Friese gemeenten en nieuwe inzichten die zijn verkregen door de projectgroep 'De nuchtere Fries'. Er is in de afgelopen periode geen ketenbeleid geformuleerd. Er zijn drie keten bekend bij de gemeente. De keet in Hijum is daarbij 'gelegaliseerd'. Dorpsbelang houdt toezicht op deze keet. De andere keten bevinden zich op prive-percelen. De gemeente is op de hoogte van het bestaan van deze keten en heeft geen klachten over deze keten ontvangen van omwonenden. Het formuleren van een specifiek beleid voor deze drie keten is geen prioriteit, omdat er momenteel geen problemen met deze keten worden ervaren. 26

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 92