Tussenevaluatie "Is het Burger Service Punt 5 maanden na de
opening een meerwaarde voor de inwoners van Leeuwarderadeel?"
Inleiding
Vanuit de gemeente is er de opdracht om een laagdrempeiige voorziening te realiseren waar
menen informatie en advies kunnen inwinnen en dit te doen met een grote mate van
vrijwiilige inzet. Dit is in aansluiting op de visie en doelstelling van de inmiddels gestarte
Omtinkerij. Het BSP dient als een toegangspoort voor de burger om de Omtinkerij te
bereiken.
Daarnaast is sinds 1 januari 2013 het WMO loket in Stiens niet meerfysiek bereikbaar.
Het ontbreekt in Stiens daardoor aan een plek waar de burgers zeif naar toe kunnen om
informatie in te winnen over tal van zaken. Niet iedereen heeft de beschikking over internet
of weet ermee om te gaan om zelf thuis informatie op te zoeken. Bovendien behoeft net elke
hulpvraag een persoonlijk huisbezoek. Het eigen initiatief wordt met het BSP gestimuleerd
en dient als aanvulling op de individuele hulpverlening via bijvoorbeeld huisbezoeken.
De uitkomst van de Panelgesprekken "Welzijn en Zorg in de buurt" die in 2012 zijn
georganiseerd door WoonFriesland, gemeente Leeuwarderadeel, Palet en Stichting Welzijn
Middelsee, laten zien dat de mensen behoefte hebben aan een centraal fysiek informatie- en
adviespunt waarbij de burger heel laagdrempelig toegang krijgen tot informatie voor hulp op
het gebied van zorg, wonen, financien en welzijn.
Het aantal hulporganisaties neemt steeds meer toe, ieder met een eigen pakket aan
voorzieningen met verschillende voorwaarden en regels. Daarnaast zijn er veel particuliere
initiatieven zoals bijvoorbeeld inzake budgetbeheer en schuldhulpverlening. Dit maakt het
voor de mensen alleen maar lastiger. De kans om van het kastje naar de muur te worden
gestuurd is groot waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet.
Dit is niet wenselijk in een tijd van grote ontwikkelingen binnen de WMO waarbij het steeds
meerde bedoeling is, dat mensen zelf hun zaakjes regelen.
Daarnaast neemt het aantal voorzieningen waar mensen voorheen gebruik van konden
maken af. Er is een verschuiving van professionele inzet naar vrijwiilige inzet.
Ontwikkelingen van deze voorzieningen en het onder de aandacht brengen hiervan is
daarom heel belangrijk.
De Stichting Welzijn Middelsee neemt om die redenen het initiatief tot het opzetten van een
laagdrempeiige voorziening: het burger service punt (BSP) in de Skalm in Stiens. In andere
gemeenten ook wel bekend onder de naam Bureau voor Informatie en Advies of Sociale
Winkel. Naast dat het BSP onderdeel is van de Omtinkerij is er ook een
samenwerkingsverband met Welzijn Centraal, de Voedselbank en het SUG (steunpunt
uitkeringsgerechtigden)
Doel en werkwijze BSP
Het BSP biedt mensen de gelegenheid zelfstandig, op eigen initiatief, informatie en hulp te
zoeken.
Het versterkt de ondersteuningsstructuur binnen de gemeente, door het realiseren van
een laagdrempeiige en brede voorziening waarin vrijwilligersorganisaties en
professionele organisaties samenwerken en elkaar aanvullen. Uitgangspunt hierbij is
hulp bieden daarwaar nodig. De professionele hulp is aanvullend daarwaar de
ondersteuning van het BSP niet volstaat.
Het BSP is een combinatie van het oude Informatie- en Advieswerk, het Bureau Sociale
Raadslieden, het Jongeren Informatie Punt en het Senioren Informatie Punt. Bij het BSP is
het van geen belang tot welke doelgroep je behoort. De medewerker is de kenner bij uitstek
van de sociale kaart voor jong tot oud, geeft informatie en advies, bemiddelt bij aanvragen,
helpt bij het invullen van formulieren en het schrijven van brieven.