Het BSP biedt persoonlijk contact met een geschoolde medewerker die samen met de hulpvrager op zoek gaat naar antwoorden en oplossingen voor hun persoonlijke situatie. De precieze hulpvraag is voor sommigen ook niet altijd helder, dan kan een gesprek helpen. Wat de burgers zelf kunnen, doen ze zelf. Daar waar ondersteuning gewenst is, zal er voor de burger een laagdrempelige voorziening zijn, waarin ondersteuning door vrijwilligers en professionals geboden wordt. Het vertrekpunt en basisgedachte hierbij is steeds: wat kan iemand zelf, hoe ziet men zelf de oplossing en wat is daar voor nodig. De informatie en het advies betreft formele en informele hulp en zorgverlening. Stand van zaken na 24 weken Op 1 november 2012 is het BSP van start gegaan met het houden van een spreekuur op de dinsdagmorgen en donderdagmiddag. Op andere dagen is het BSP telefonisch bereikbaar door middel van een antwoordapparaat dat dagelijks wordt gecontroleerd op berichten. De officiele opening van het BSP heeft plaatsgevonden op 13 februari 2013. In de periode van 1 november tot 12 juli 2013 heeft het volgende plaatsgevonden: In totaal is het BSP 54x open geweest en heeft in totaal 30 bezoekers ontvangen uit de gemeenten Leeuwarderadeel, Ferwerderadiel en het Bildt. Veel positieve reacties van mensen die hulp hebben gekregen: - "ik kan nu mijn verhaal kwijt" -"Bedankt, wat fijn dat ik een plek heb waar ik terecht kan". -"Het gaat nu goed met me" -"professioneel advies zonder kosten in deze tijd is een uitkomst" -"fijn dat de gehele situatie wordt meegenomen en ik niet langer van het kastje naar de muur wordt gestuurd" Algemene kenmerken van de bezoekers zijn: -mensen die vast zijn geiopen in de hulpverlening -mensen die hun verhaal kwijt willen -overbelaste zorg: ondersteuning bieden -mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen De 66 verschillende hulpvragen hadden betrekking op: Financien: belasting, toeslagen, minimaregelingen, vragen overvaste lasten, schuldbemiddeling Zorg: zorgverzekering, CAK afschriften, WMO aanvragen, uitleen hulpmiddelen Sociale contacten: buurthulp, vriendenbank, activiteiten, burenruzies Ondersteuning: hulp bij post/administratie, PGB vragen, aanvraag leergeld Welke vragen konden niet worden beantwoord? In principe worden alle vragen beantwoord. Bij sommige vragen is een verwijzing het antwoord omdat de vraag te specifiek is. Enkele voorbeelden: -vragen over het inburgeringtraject werden doorverwezen naar maatschappelijk werk en de dienst sociale zaken - hulp bij het vinden van werk werden doorverwezen naar het UWV en dienst sociale zaken - een aantal terug verwijzingen: 1x buurtverpleegkundige en 1x naar WMO - recht op WW uitkering werd doorverwezen naar het UWV - leerlingenvervoer werden doorverwezen naar de gemeente - vraag over PGB WMO werd doorverwezen naar 'per Saldo' - asielzoekers werden doorverwezen naar vluchtelingenwerk - vragen afwijzing bijzondere bijstand doorverwezen naar het SUG en FSU

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 24