Andere mogelijkheden voor hulp buiten het BSP Mensen zouden eerst zelf het desbetreffende bedrijf/instelling kunnen bellen. Bezoekers melden wel dat dit soms een ingewikkelde gang van zaken is. De vele cal centra maken het de consument heel lastig met de verschillende doorkiesnummers en zakelijke houding van de medewerkers en de hoeveelheid aan informatie die ze te horen krijgen. Mensen hadden naar de sociale winkel in Leeuwarden of loket sociale zaken in Franeker kunnen gaan. Soms gaan mensen ook eerst naar het gemeentehuis waarna ze naar het WMO loket in Franeker of nu ook naar het BSP worden doorverwezen. Wordt het de mensen niet wat te makkelijk gemaakt, vragen sommigen zich af. Je kunt toch tegenwoordig alles vinden op internet? Informatie van internet is nooit persoonlijk en specifiek, beantwoordt enkel 1 vraag tegelijk, heeft geen plaatselijke sociale kaart, geen netwerk met hulpverleners en vraagt enige behendigheid en beschikking over een computer. Dit is dus niet het antwoord op alles. In de praktijk De spreekuren worden bemenst door de sociaal maatschappelijk adviseur/ouderenadviseur, de stagiaire maatschappelijk werk en de vrijwilliger. Vaak heeft een verhaal meerdere kanten. Een voorbeeld: Meneer B. komt op het spreekuur. Hij vertelt dat hij nauwelijks kan rondkomen met zijn inkomen, psychische problemen heeft, ziek is en woorden heeft met zijn buurvrouw. Het blijkt al gauw dat meneer een uitkering heeft onder het minimum. Hierop is een aanvulling mogelijk via het UWV, We helpen meneer met het opstellen van een brief die daarvoor nodig is. De psychische problemen zijn ontstaan na de scheiding waarna een traumatisch verleden naar boven is gekomen. Hiervoor bezoekt meneer een psychiater maar na een aantal bezoeken worden deze bezoeken niet meer vergoed. We helpen meneer met het aanvragen van bijzondere bijstand hiervoor. Ook de huisarts acht het van groot belang dat meneer de psychiater blijft bezoeken. Meneer heeft een ernstige reuma aandoening waardoor hij arbeidsongeschikt is geraakt. Voor onderzoek en behandeling moet hij daarvoor regelmatig naar Nijmegen. De tegemoetkoming in reiskosten kan meneer aanvragen bij zijn zorgverzekeraar. Met hulp van zijn familie probeert hij zelfstandig zijn huishouden te runnen maar door de lichamelijke ziekte is dit toch te zwaar geworden. We helpen meneer bij het aanvragen van een gesprek met de WMO consulent. Voor de burenruzie informeren we meneer over de rechten en plichten als huurder en verhuurder en adviseren we meneer een bemiddelingsgesprek aan te vragen bij woningstichting. Ook de voedselbank en de Buurthulp voor de tuin komt ter sprake. De vraag over een financiele regeling brengt vaak ook sociale problemen met zich mee. Een vraag over wat te doen bij geluidsoverlast van de buren heeft een juridisch aspect, maar ook een maatschappelijk aspect. Dit hoeft niet perse maar zien we wel vaak in de praktijk. Mensen vinden het dan heel prettig dat ze voor de verschillende vragen niet naar verschillende organisaties hoeven met hun vraag. Bij het BSP wordt het gehele plaatje in kaart gebracht, helpt waar mogelijk zelf of roept hulp in van externe organisaties in. Het is als het bezoek aan de huisarts; de eerste iogische laagdrempelige stap. Eerst je gehele verhaal doen en dan mogelijkheden aanreiken voor specialisme. Andersom werkt het ook: collega's vanuit de Omtinkerij vragen het BSP mee te denken en om informatie over een meervoudige hulpvraag. Hiermee wil het BSP een lokaal kennis centrum zijn voor iedereen die informatie en advies wil op het gebied van zorg, welzijn, wonen en financien. Dus zowel voor Hulpverleners als hulpvragers en vrijwilligers organisaties. Vanuit dat oogpunt is er afstemming gezocht met het SUG, schuldhulpverlening, Maatschappelijk Werk Welzijn Centraal, Voedselbank Leeuwarderadeel/Ferwerderadiel en de gezamenlijke Ouderenbonden. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 25