Andere mogelijkheden voor hulp buiten het BSP
Mensen zouden eerst zelf het desbetreffende bedrijf/instelling kunnen bellen. Bezoekers
melden wel dat dit soms een ingewikkelde gang van zaken is. De vele cal centra maken het
de consument heel lastig met de verschillende doorkiesnummers en zakelijke houding van
de medewerkers en de hoeveelheid aan informatie die ze te horen krijgen.
Mensen hadden naar de sociale winkel in Leeuwarden of loket sociale zaken in Franeker
kunnen gaan. Soms gaan mensen ook eerst naar het gemeentehuis waarna ze naar het
WMO loket in Franeker of nu ook naar het BSP worden doorverwezen.
Wordt het de mensen niet wat te makkelijk gemaakt, vragen sommigen zich af. Je kunt toch
tegenwoordig alles vinden op internet? Informatie van internet is nooit persoonlijk en
specifiek, beantwoordt enkel 1 vraag tegelijk, heeft geen plaatselijke sociale kaart, geen
netwerk met hulpverleners en vraagt enige behendigheid en beschikking over een computer.
Dit is dus niet het antwoord op alles.
In de praktijk
De spreekuren worden bemenst door de sociaal maatschappelijk adviseur/ouderenadviseur,
de stagiaire maatschappelijk werk en de vrijwilliger.
Vaak heeft een verhaal meerdere kanten. Een voorbeeld:
Meneer B. komt op het spreekuur. Hij vertelt dat hij nauwelijks kan rondkomen met zijn
inkomen, psychische problemen heeft, ziek is en woorden heeft met zijn buurvrouw. Het blijkt
al gauw dat meneer een uitkering heeft onder het minimum. Hierop is een aanvulling
mogelijk via het UWV, We helpen meneer met het opstellen van een brief die daarvoor nodig
is. De psychische problemen zijn ontstaan na de scheiding waarna een traumatisch
verleden naar boven is gekomen. Hiervoor bezoekt meneer een psychiater maar na een
aantal bezoeken worden deze bezoeken niet meer vergoed. We helpen meneer met het
aanvragen van bijzondere bijstand hiervoor. Ook de huisarts acht het van groot belang dat
meneer de psychiater blijft bezoeken. Meneer heeft een ernstige reuma aandoening
waardoor hij arbeidsongeschikt is geraakt. Voor onderzoek en behandeling moet hij daarvoor
regelmatig naar Nijmegen. De tegemoetkoming in reiskosten kan meneer aanvragen bij zijn
zorgverzekeraar. Met hulp van zijn familie probeert hij zelfstandig zijn huishouden te runnen
maar door de lichamelijke ziekte is dit toch te zwaar geworden. We helpen meneer bij het
aanvragen van een gesprek met de WMO consulent. Voor de burenruzie informeren we
meneer over de rechten en plichten als huurder en verhuurder en adviseren we meneer een
bemiddelingsgesprek aan te vragen bij woningstichting. Ook de voedselbank en de
Buurthulp voor de tuin komt ter sprake.
De vraag over een financiele regeling brengt vaak ook sociale problemen met zich mee. Een
vraag over wat te doen bij geluidsoverlast van de buren heeft een juridisch aspect, maar ook
een maatschappelijk aspect. Dit hoeft niet perse maar zien we wel vaak in de praktijk.
Mensen vinden het dan heel prettig dat ze voor de verschillende vragen niet naar
verschillende organisaties hoeven met hun vraag. Bij het BSP wordt het gehele plaatje in
kaart gebracht, helpt waar mogelijk zelf of roept hulp in van externe organisaties in. Het is als
het bezoek aan de huisarts; de eerste iogische laagdrempelige stap. Eerst je gehele verhaal
doen en dan mogelijkheden aanreiken voor specialisme. Andersom werkt het ook: collega's
vanuit de Omtinkerij vragen het BSP mee te denken en om informatie over een meervoudige
hulpvraag. Hiermee wil het BSP een lokaal kennis centrum zijn voor iedereen die informatie
en advies wil op het gebied van zorg, welzijn, wonen en financien. Dus zowel voor
Hulpverleners als hulpvragers en vrijwilligers organisaties.
Vanuit dat oogpunt is er afstemming gezocht met het SUG, schuldhulpverlening,
Maatschappelijk Werk Welzijn Centraal, Voedselbank Leeuwarderadeel/Ferwerderadiel en
de gezamenlijke Ouderenbonden.
3