Hoe wordt het BSP bekend gemaakt? Via de algemene website van de Stichting Welzijn Middelsee www.welziinmiddelsee.nl Duidelijke bericht openingstijden en het adres van het BSP op de website van de gemeente onder kop Beleid en Projecten/Zorg en Welzijn. Er is een informatiefolder gemaakt en verspreid naar huisartsenpraktijk, gezondheidscentrum, kerken, verzorgingshuis, gemeentehuis, fysiopraktijk, tandartspraktijk, SoZaWe. Er zijn verschillende ingezonden stukken verschenen in de Stienser Omroeper, zie bijlagen. Er is uitleg en folder gegeven tijdens het overleg van het Platform Vrijwillige Organisaties Leeuwarderadeel en tijdens het overleg met collega van de Omtinkerij Leeuwarderadeel. Posters met aantrekkelijke tekstopmaak (zie voorpagina verslag) zijn gemaakt en worden vanaf half augustus verspreid. Conclusies Voorheen was de enige mogelijkheid voor de sociaal maatschappelijk adviseur een hulpvraag te bespreken door middel van een huisbezoek. Wanneer mensen zelf in staat zijn naar het BSP te komen en het voor de hulpverlening niet van belang is om een huisbezoek af te leggen scheelt dit veel tijd. Soms komen er wel 6 bezoekers op een middagspreekuur. Relevante informatie is ter plekke aanwezig waardoor de informatie en advies direct kan worden gegeven. Een probleem staat bijna nooit op zichzelf; specifieke informatie geldt alleen voor een onderdeel van de situatie. Het is daarom belangrijk dat mensen met alle vragen kunnen komen ongeacht de leeftijd of doelgroep. Dit ligt ook in het verlengde van de verbreding van de Ouderenadviesfunctie naar de Sociaal Maatschappelijk Adviesfunctie. Om die reden is er een heel brede sociale kaart ontwikkeld: van zorg, wonen, welzijn, financien tot professionele instanties en vrijwillige organisaties. Hiermee is het BSP ook functioneel voor collega's van de Omtinkerij en andere instanties met vragen over mogelijkheden voor clienten. Vragen zijn bijvoorbeeld gesteld door: buurtverpleegkundigen, thuiszorgmedewerkers, ouderenbonden, MEE Friesland en woningbouwcooperaties. Het BSP is een neutrale locatie waar men rustig in alle privacy zijn of haar verhaal kan vertellen; dat is van groot belang voor het slagen van de hulpverlening. De naam 'BSP' vergt nog steeds wel uitleg maar wordt niet in verband gebracht met de WMO of de Gemeente. Dit laatste heeft op sommige bezoekers een positieve invloed: onafhankelijker. Het spreekuur zelfstandig door vrijwilligers te laten draaien is tot nu niet mogelijk gebleken. De meeste hulpvragen waren te complex waardoor er een professionele spreekuurhouder gewenst was. Het vraagt minimaal een MBO sociale opleiding om iemand te kunnen begeleiden in de zoektocht naar de gewenste en mogelijke informatie en advies. Uit studiemateriaal is gebleken dat 75% van de oplossing van het probleem bestaat uit de juiste wijze van het gesprek voeren. Een groot gedeelte van het probleem bestaat uit emoties zoals angst, verdriet of agressie. Het vraagt dan een professionele en niet te betrokken houding van de hulpverlener waarbij hij of zij ook kennis van zaken heeft over het onderwerp. Waarnemen los van de eigen denkbeelden, meningen en ervaringen is een vereiste om goed te kunnen luisteren, samenvatten en doorvragen. Waarna er de juiste probleemstelling kan worden geformuleerd om tot goede informatieverstrekking, advies en bemiddeling te kunnen komen. Verdere vervolg acties Meer bekendheid geven aan het BSP totdat het een begrip wordt. Preventieve informatie geven door in samenwerking met Welzijn Centraal de cursus "Geld telt" te organiseren voor mensen die kampen met geldzorgen. Informele afstemming met de samenwerkingspartners binnen het BSP. Werven en scholen van nieuwe stagiaires en vrijwilligers. Ruimte, gelegenheid en begeleiding geven aan zogeheten Nieuwkomers in onze gemeenten door ter plaatse (op het BSP) te oefenen in Nederlandse taal en basis computerhandelingen. 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 26