Hoe wordt het BSP bekend gemaakt?
Via de algemene website van de Stichting Welzijn Middelsee www.welziinmiddelsee.nl
Duidelijke bericht openingstijden en het adres van het BSP op de website van de gemeente
onder kop Beleid en Projecten/Zorg en Welzijn. Er is een informatiefolder gemaakt en
verspreid naar huisartsenpraktijk, gezondheidscentrum, kerken, verzorgingshuis,
gemeentehuis, fysiopraktijk, tandartspraktijk, SoZaWe.
Er zijn verschillende ingezonden stukken verschenen in de Stienser Omroeper, zie bijlagen.
Er is uitleg en folder gegeven tijdens het overleg van het Platform Vrijwillige Organisaties
Leeuwarderadeel en tijdens het overleg met collega van de Omtinkerij Leeuwarderadeel.
Posters met aantrekkelijke tekstopmaak (zie voorpagina verslag) zijn gemaakt en worden
vanaf half augustus verspreid.
Conclusies
Voorheen was de enige mogelijkheid voor de sociaal maatschappelijk adviseur een
hulpvraag te bespreken door middel van een huisbezoek. Wanneer mensen zelf in staat zijn
naar het BSP te komen en het voor de hulpverlening niet van belang is om een huisbezoek
af te leggen scheelt dit veel tijd. Soms komen er wel 6 bezoekers op een middagspreekuur.
Relevante informatie is ter plekke aanwezig waardoor de informatie en advies direct kan
worden gegeven.
Een probleem staat bijna nooit op zichzelf; specifieke informatie geldt alleen voor een
onderdeel van de situatie. Het is daarom belangrijk dat mensen met alle vragen kunnen
komen ongeacht de leeftijd of doelgroep. Dit ligt ook in het verlengde van de verbreding van
de Ouderenadviesfunctie naar de Sociaal Maatschappelijk Adviesfunctie. Om die reden is er
een heel brede sociale kaart ontwikkeld: van zorg, wonen, welzijn, financien tot professionele
instanties en vrijwillige organisaties.
Hiermee is het BSP ook functioneel voor collega's van de Omtinkerij en andere instanties
met vragen over mogelijkheden voor clienten. Vragen zijn bijvoorbeeld gesteld door:
buurtverpleegkundigen, thuiszorgmedewerkers, ouderenbonden, MEE Friesland en
woningbouwcooperaties.
Het BSP is een neutrale locatie waar men rustig in alle privacy zijn of haar verhaal kan
vertellen; dat is van groot belang voor het slagen van de hulpverlening. De naam 'BSP' vergt
nog steeds wel uitleg maar wordt niet in verband gebracht met de WMO of de Gemeente. Dit
laatste heeft op sommige bezoekers een positieve invloed: onafhankelijker.
Het spreekuur zelfstandig door vrijwilligers te laten draaien is tot nu niet mogelijk gebleken.
De meeste hulpvragen waren te complex waardoor er een professionele spreekuurhouder
gewenst was. Het vraagt minimaal een MBO sociale opleiding om iemand te kunnen
begeleiden in de zoektocht naar de gewenste en mogelijke informatie en advies.
Uit studiemateriaal is gebleken dat 75% van de oplossing van het probleem bestaat uit de
juiste wijze van het gesprek voeren. Een groot gedeelte van het probleem bestaat uit
emoties zoals angst, verdriet of agressie. Het vraagt dan een professionele en niet te
betrokken houding van de hulpverlener waarbij hij of zij ook kennis van zaken heeft over het
onderwerp. Waarnemen los van de eigen denkbeelden, meningen en ervaringen is een
vereiste om goed te kunnen luisteren, samenvatten en doorvragen. Waarna er de juiste
probleemstelling kan worden geformuleerd om tot goede informatieverstrekking, advies en
bemiddeling te kunnen komen.
Verdere vervolg acties
Meer bekendheid geven aan het BSP totdat het een begrip wordt.
Preventieve informatie geven door in samenwerking met Welzijn Centraal de cursus "Geld
telt" te organiseren voor mensen die kampen met geldzorgen.
Informele afstemming met de samenwerkingspartners binnen het BSP.
Werven en scholen van nieuwe stagiaires en vrijwilligers.
Ruimte, gelegenheid en begeleiding geven aan zogeheten Nieuwkomers in onze gemeenten
door ter plaatse (op het BSP) te oefenen in Nederlandse taal en basis computerhandelingen.
4