1 INLEIDING 1.1 Een nieuw geluid Geluid is integraal! Geluid staat niet op zichzelf en is zelfs het meest integrate beleidsterrein dat denkbaar is. Ons hele leven speelt zich immers af in een wereld vol geluid en zonder geluid is dit leven zelfs moeilijk voorstelbaar. Toch zijn er ook grenzen aan wat we met ons alien nog aanvaardbaar vinden. Het is de kunst om het evenwicht te vinden tussen rust en stilte enerzijds en geluid en lawaai anderzijds. Zoals gezegd is geluid een integraal thema. Ruimtelijke ontwikkelingen hebben consequenties voor het geluid en de geluidswetgeving heeft op zijn beurt consequenties voor ruimtelijke ontwikkelingen. In veel gemeentelijke organisaties is het gebruikelijk dat plannen, nadat zij gemaakt zijn, 'ter toetsing' aan de afdeling "Milieu" worden voorgelegd. Deze traditionele werkwijze leidt nogal eens tot problemen bij planontwikkeling, die op zich voorkomen kunnen worden. Door in een zo vroeg mogelijk stadium aan te geven waarmee rekening moet worden gehouden, kan worden voorkomen dat achteraf plannen moeten worden bijgesteld of zelfs helemaal geen doorgang kunnen hebben. Geluid als kans! Door vooraf aan te geven wat de milieukwaliteitseisen voor een gebied zijn, kan 'milieu' op een proactieve wijze bijdragen aan een goede ruimtelijke kwaliteit in een (plan)gebied. Door het ontwikkelen van geluidsbeleid wordt duidelijkheid gegeven wat de milieukwaliteitseisen zijn voor de verschillende gebiedstypen in de gemeente en kan daarop bij ruimtelijke ontwikkelingen worden geanticipeerd. Op deze wijze kom je als gemeente niet voor verrassingen te staan bij de ontwikkeling van een gebied. 1.2 Waarom geluidsbeleid? Geluid is per definitie een lokaal probleem. Geluid is een van de bepalende factoren in de kwaliteit van de directe leefomgeving van de burgers. De geldende geluidsnormen zijn weliswaar op landelijk niveau vastgesteld, maar doen zich lokaal voor. Landelijke normen blijven belangrijk om een minimum beschermingsniveau te bieden. Echter, in de gemeentelijke praktijk komen situaties voor waarbij niet kan worden voldaan aan deze normen en waar dit ook niet altijd nodig of wenselijk is. Zo zal het in het landelijk gebied immers rustiger moeten zijn dan in het dynamische centrumgebied. De lokale praktijk vraagt dan ook om maatwerk. Met de wijziging van de Wet geluidhinder heeft de gemeente de bevoegdheid om zelf te beslissen over hogere geluidsniveaus. De gemeente kan deze hogere geluidsniveaus niet zomaar toestaan, maar moet dat goed onderbouwen. Met andere woorden, de gemeente moet beschikken over een helder afwegingskader: in welke gevallen staat de gemeente wel en wanneer geen hogere geluidswaarden toe? Met een helder geluidsbeleid geeft de gemeente vooraf duidelijkheid over de geluidsambities en geluidsnormen. Burgers en bedrijven weten dan ook van tevoren wat men kan verwachten en kunnen hun keuzes daarop afstemmen. Dit voorkomt problemen achteraf. Met deze geluidsnota heeft de gemeente een formeel vastgestelde samenhangende visie, die op een begrijpelijke wijze duidelijkheid geeft in de wijze waarop de gemeente met geluid omgaat. De looptijd van deze geluidnota is 5 jaar -5- Geluidbeleid Leeuwarderadeel december 2013

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 28