van de geluidszone op grand van de Luchtvaartwet te vervallen. De vervanging van het aanwijzingsbesluit door het luchthavenbesluit is vastgesteld zonder dat wijziging wordt gebracht in de percelen grand die thans worden gebruikt voor de iuchthaven en het gebied buiten de Iuchthaven waar beperkingen gelden met het oog op de geluidsbelasting en de vliegveiligheid in verband met de nabijheid van de Iuchthaven. 1.4.2 Relevante wetgeving in ontwikkeling Op het ogenblik wordt gewerkt aan een verdere grootschalige aanpassing van de Wet geluidhinder. In het traject Swung-2 wordt de geluidsregelgeving rand provinciale en gemeentelijke wegen en rand gezoneerde industrieterreinen aangepast. Voor provinciale wegen zal ook het systeem van geluidproductieplafonds worden ingevoerd. Dit is straks van belang voor de woningbouwmogelijkheden langs de N357. Voor gemeentelijke wegen zal er waarschijnlijk een monitoringssysteem (geluidsbelastingenkaart) met actieplan verplicht worden gesteld. Ook die nieuwe regelgeving wordt opgenomen in de Wet Milieubeheer waardoor de Wet geluidhinder op termijn komt te vervallen. Op 1 januari 2013 treedt de wet tot "wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht" (en enkele andere wetten) in werking om de planologische status van gronden en opstallen bepalend te laten zijn voor de mate van milieubescherming evenals om de positie van agrarische bedrijfswoningen aan te passen (plattelandswoningen)" naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze wet bevat een tweetal onderdelen. Om te beginnen wordt geregeld dat bij verschillende wetten zoals bij de Wabo - omgevingsvergunning milieu het planologische regime, en niet langer het feitelijk gebruik, bepalend wordt voor de bescherming die een gebouw of functie geniet tegen negatieve milieueffecten. Het tweede element van het wetsvoorstel heeft specifiek betrekking op zogenaamde plattelandswoningen. Dat zijn (voorheen) agrarische bedrijfswoningen die (tevens) door derden mogen worden bewoond. Het wetsvoorstel regelt dat deze woningen niet worden beschermd tegen milieugevolgen van het (voorheen) bijbehorende bedrijf. 2 WAT IS GELUIDHINDER? Er is sprake van geluidhinder als een of meer personen geluiden als ongewenst ervaren. Dat hangt niet alleen af van de sterkte van het geluid, maar ook hoe, wanneer en waar het wordt gehoord. Lawaai van het verkeer komt anders over in een druk stadscentrum dan in een rustige woonwijk of natuurgebied. Of we hinder ondervinden hangt vaak ook van geheel andere factoren af, dan de puur akoestische. Een automobilist die claxonneert om een ongeluk te voorkomen zal op meer begrip kunnen rekenen dan vetrekkende feestgangers die met gillende banden en luid toeterend wegrijden. Geluidshinder wordt dus subjectief beleefd. De ene mens blijkt ook gevoeliger voor lawaai dan de andere. Naast hinder kunnen nadeiige invloeden van geluiden op onze gezondheid worden genoemd: verstoring van onze slaap en rust, bei'nvloeding van het zenuwstelsel, bei'nvloeding van de werkprestatie, verstoring van de communicatie en beschadiging van het gehoororgaan. De sterkte van het geluid wordt gemeten en uitgedrukt in decibels. Dit is een logaritmische grootheid. Dit betekent dat bijvoorbeeld een verdubbeling van de verkeersstroom niet overeenkomt met een verdubbeling van het aantal decibels, maar met een toename van 3 decibel. -8- Geluidbeleid Leeuwarderadeel december 2013

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 31