naar privatisering), zijn de producten van SWM en de kosten voor de huisvesting van elkaar losgekoppelt en ontstaat er een heldere situatie waarin bewuste keuzes kunnen worden gemaakt t.a.v. welke producten de gemeente in welke hoedanigheid af wil nemen van SWM. c. SWM maakt een begroting voor 2014, met dien verstande dat de vraag 'hoe de te realiseren bezuiniging' beantwoord gaat worden op het moment dat er duidelijkheid is t.a.v. De Skalm 2.0. d. Om de afspraak die vermeld staat onder c, te realiseren, doet de gemeente aan SWM een eenmalige bijdrage van 6.500,- ten gunste van de bezuinigingsopdracht. Na deze eenmalige bijdrage dient SWM in de 2e helft van 2014 het resterende deel van de bezuiniging a 18.500,- te realiseren. Structureel blijft de bezuiniging daarmee op 25.000,- ten opzichte van de begroting 2013. Argumenten: 1.1 SWM voldoet met deze subsidieaanvraag vrijwel geheel aan de bezuinigingstaakstelling die ze vanuit de gemeente hebben meegekregen. Op basis van de bezuinigingsopdracht die door de gemeenteraad is vastgelegd in de kadernota 2012*, heeft SWM voor de reguliere begroting van 2014 recht op een maximale subsidie van 423.748,-. De volgende onderdelen maken onderdeel uit van de reguliere begroting van SWM: Peuterspeelzaalwerk subsidieaanvraag: 124.260,- Sociaal Cultureel Werk subsidieaanvraag: 163.017,- Activiteitencentrum subsidieaanvraag: 136.565,- Totaal: €423.842,- Tussen de maximale subsidie waar SWM recht op heeft en de door hen aangevraagde subsidie zit een verschil van 94,-. 2.1 Dit is vanuit de gemeente richting SWM inmiddels een gebruikelijke wijze van het uitkeren van de jaarlijkse subsidie. 2.2 SWM heeft maandelijks kosten die zij dienen te betalen om uitvoering te kunnen geven aan de producten die de gemeente van hen afneemt (o.a. personeelskosten en huisvestingslasten). Het lijkt redelijk om met de betalingstermijnen qua subsidie aan te sluiten bij de maandelijkse kosten van SWM. Formeel mag de gemeente geen subsidie uitkeren voordat de gemeenteraad zou heeft ingestemd met de begroting van SWM. Echter, de gemeente zou de subsidierelatie ook niet per direct mogen stopzetten. Omdat SWM hun maandelijkse facturen wel dient te betalen en de betrokken vanuit de gemeente in de veronderstelling waren dat het niet wenselijk zou zijn om het afnemen van de producten stil te leggen, is er gekozen voor een bevoorschotting van de subsidie. Dit betekent dat SWM voor de eerste vier maanden van 2014, per maand een bedrag heeft ontvangen van 30.000. Wanneer de gemeenteraad instemt met het toekennen van de voorlopige subsidie a 423.842,-, komt dat uit op een maandelijkse bevoorschotting voor de maanden mei t/m december van: 35.333,25* 95 van 423.842 402.650,- 402.650,- minus 120.000,- (vier maanden x 30.000,-) 282.650,- 3 x 25.000,- bezuiniging ten opzichte van de begroting van SWM in 2011 a 498.748

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 99