~r r _j I Gaat u Pastiel bij anderen aanbevelen?: |||g> 3 Conclusies uit het onderzoek 1. De klanten zijn overall tevreden en de tevredenheid is toegenomen in vergelijking met de meting in augustus. 2. Het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vindt men belangrijk, gelet op de redenen waarom men voor Pastiel kiest. 3. Alle diensten van Pastiel worden gebruikt, maar de meeste klanten kennen alleen de dienst die ze zelf (het laatst) gebruikt hebben. 4. Men is enthousiast over de mogelijkheid van een kandidatenpoule via het web, in de focusgroep werd dit door alien beaamd. Klanten willen graag snel en duidelijk zicht op het aanbod van Pastiel. 5. De klanten zijn tevreden over de accountmanagers; bereikbaarheid, tijdig reageren en kennis van de klant kunnen beter. 6. Motivatie van de kandidaten is belangrijker dan scholing. Gericht geschoolde mensen zijn vaak niet beschikbaar, maar met een goede motivatie kunnen bedrijven die scholing dan zelf verzorgen. 7. Men is tevreden over de jobcoach, maar die tevredenheid is afgenomen t.o.v. de eerste meting. De klanten zien de begeleiding als een dienst van Pastiel waarvoor men betaalt. 8. Imago van Pastiel is positief en sluit goed aan bij verwachtingen van de klant. 9. Pastiel en Empatec worden soms door elkaar gehaald. Dat is jammer omdat men daardoor een verkeerd beeld krijgt van het aanbod van Pastiel. Aanbevelingen De aanbevelingen liggen grotendeels in lijn met die uit de voorgaande meting. Pastiel is nu een half jaar langer actief en dus ook beter bekend in de regio. De aandachtspunten blijven overeind, maar door de hogere respons en een verdiepingsslag in de vorm van een focusgroep kunnen we de aanbevelingen meertoespitsen. 1. Communiceer duidelijk wat Pastiel is en wat het biedt. Voor veel klanten is het niet duidelijk dat Pastiel ook hoger opgeleide mensen (met werkervaring) kan bemiddelen. Ook het aanbod van diensten is vaak niet goed bekend of wordt verkeerd begrepen. Een goede marketing, maar vooral ook veel proactief contact met de klant kan hier voor een verbetering zorgen. 2. Het imago van Pastiel is heel goed. Zet vooral in op goede dienstverlening (begrip voor wensen van de klant, op tijd en op maat) en minder op de prijs (absoluut en/of relatief) hiervan. Dit laatste wordt door de klant als minder belangrijk ervaren. Men is bereid om voor een goed product te betalen. 26 33 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Ja, zeker ■Waarschijnlijk wel W Waarschijnlijkniet Nee, zeker niet

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 105