3 3D's NWF InkooD. sturina en financiering Hz/250614 bezuiniging ook halen door het systeem te vernieuwen, slimme oplossingen te bedenken en handiger samen te werken. Op deze manier sluit je aan bij de speerpunten uit de kadernota: voorkomen van overlap (een huishouden, een plan, een aanpak) normalisering van de zorg (minder doorverwijzing naar specialistische zorg) nieuw samenhangend sociaal beleid (vernieuwing van het ondersteuningsaanbod), waarbij preventie, sterke basisvoorzieningen en integrale toeleiding door gebiedsteams bepalend zijn. Gebiedsteams Gebiedsteams worden in 2015 functioneel samengesteld op basis van een uitvoeringsovereenkomst. Het budget voor lichte en specialistische ondersteuning wordt bepaald op basis van historische uitgaven in het gebied. Een deel van het budget wordt gereserveerd voor bovenregionale en landelijke voorzieningen. Bij deze aanpak worden vooraf afspraken gemaakt over te realiseren maatschappelijke effecten met een ingebouwde prikkel om bijvoorbeeld het aantal verwijzingen naar duurdere zorg te ontmoedigen. Verantwoording heeft betrekking op de kwaliteit en op de financiele en inhoudelijke resultaten met ruimte voor vertrouwen in inwoners en de professionals. Lokaal versus regionaal/provinciaal Een aantal kaders voor de 3D's komt voort uit wettelijke verplichtingen of (verplichte) regionale afspraken. In de Jeugdwet en de SUWI-wet1 is de verplichting opgenomen bovengemeentelijk samen te werken. Met betrekking tot de Jeugdwet wordt op lokaal, regionaal en provinciaal niveau samengewerkt. Door het rijk is de provincie Fryslan als een Jeugdzorgregio benoemd. 24 Friese Gemeenten werken samen in de beleidsvoorbereiding onder noemer Zorg voor Jeugd Fryslan. De visie 'Het Kompas' en het Regionaal Transitiearrangement (RTA) zijn gezamenlijk voorbereid. Het omvormingsplan Transitie Jeugdzorg, de uitwerking van het RTA, wordt op provinciaal niveau voorbereid. Het uitgangspunt is de taken zo lokaal mogelijk op te pakken en uit te voeren. De mate van specialisme en het efficient inzetten en organiseren daarvan, bepalen de schaal van aanpak. Gespecialiseerde taken zoals kinderbeschermingsmaatregelen, jeugdreclassering, specialistische jeugdzorg w.o. crisisopvang en AMHK worden op provinciaal niveau voorbereid en gecontracteerd. Toegang, toeleiding en (ambulante) ondersteuning (collectief en individueel) worden vooral lokaal en regionaal voorbereid en gecontracteerd. Op het terrein van de Participatiewet zien we mogelijkheden om meer effectief te zijn in de arbeidsmarktregio door het beleid meer te specificeren op regionaal en lokaal niveau. Op grond van het Sociaal Akkoord wordt de arbeidsmarktregio door ontwikkeld tot een Werkbedrijf Friesland op provinciate schaal. Vanuit het regionale Werkbedrijf (voor onze arbeidsmarktregio op provinciaal niveau) wordt bij een aantal keuzes ook wettelijk een regionale samenhang verwacht, deze richten zich veelal op werk en participatie. Om zoveel mogelijk mensen richting de arbeidsmarkt te bewegen is de belangrijkste opgave om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Dit vraagt dus om een helder regionaal systeem waarin we mensen op vacatures weten te plaatsen. Dit zal de belangrijkste opgave worden binnen de netwerkstructuur van het regionale werkbedrijf. Subregionale en lokale en beleidsvoornemens worden uitgewerkt op respectievelijk het niveau van Fryslan-West onder het project Werkvermogen!) en de Dienst Sozawe. De transitie AWBZ/Wmo wordt vooral lokaal en regionaal voorbereid. De Stuurgroep en projectgroep 3D's is een samenwerkingsverband van de gemeenten Noordwest Friesland. Op provinciaal niveau acteert een Wmo/AWBZ werkgroep gericht op afstemming en uitwisseling. 1 SUWI: Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 130