6
3D's NWF
Inkoop. sturina en financiering
Hz/250614
Op gemeenteniveau (zeven gemeenten) wordt account- en contractmanagement
georganiseerd.
Al deze initiatieven leveren stuurgegevens op, die voor onze gemeenten leiden tot een nieuwe set
aan 3D-brede indicatoren, waarover in een rapportagestructuur wordt verantwoord.
Naast de wettelijke kwaliteitseisen (die nu nog niet zijn vastgesteld) wordt klanttevredenheid gezien
als een belangrijke kwaliteitsindicator. In overleg met inwoners, clientenraden en aanbieders gaan
we bepalen op welke wijze de klanttevredenheid wordt gemeten.
1.2. Monitoring en effectmeting
Ontwikkeling van functionele sturing naar resultaatsturing
Helder is dat de wijze van sturing en effectmeting een ontwikkelfase door zal maken. leder
gebiedsteam start met een financiele doelstelling waarop zij in eerste instantie functioned gestuurd
worden. Dit dient echter snel ontwikkeld te worden naar resultaatsturing. Resultaatsturing is het
meest wenselijk, omdat dit de mogelijkheid biedt het aanbod in de vorm van maatwerkte laten
aansluiten op het Eigen Kracht principe van onze inwoners. Als een aanbod bestaat uit een vast
pakket van producten is dat per definitie te weinig flexibel om hier goed op aan te laten sluiten. Een
samenhangende aanpak, die aansluit op de eigen kracht van inwoners, krijgt concreet vorm in een
gebiedsgebonden aanpak. De doelstelling van de uiteindelijke gebiedsgebonden aanpak is, dat op
gebiedsniveau de beoogde maatschappelijke effecten (resultaat) geformuleerd worden. Aan deze
resultaten is dan uiteindelijk het budget gekoppeld. We sturen op resultaat.
Resultaten zijn:
Hogere mate van zelfredzaamheid en afname van aantallen inwoners die beroep doen op
specialistische ondersteuning;
Afname van gemiddelde kosten per gebruiker;
Tevreden inwoners.
Sturing op resultaat is een grote ambitie, die aansluit op de transformatieopgave. Het volledig
realiseren van deze ambitie per 2015 is niet realistisch. Deze infrastructuur vraagt om een langere
ontwikkeltijd. Noordwest-Fryslan houdt dit perspectief wel voor ogen bij de inrichting in 2015.
Om in de beginfase hierop grip te krijgen zal worden gestuurd op prestaties, zoals op de
caseload/doorverwijzingen van de gebiedsteams. Maandelijks zullen de gebiedsteams deze
gegevens aan moeten leveren.
Wijze van rapporteren aan de raad
Bestandsontwikkelcijfers moeten straks uit de set van hierboven genoemde gegevens komen. Deze
cijfers zijn met name geschikt om te gebruiken als input voor de perspectiefnota. In de
perspectiefnota wordt immers aan de hand van trends en ontwikkelingen (inclusief de financiele
ontwikkelingen) een vooruitblik gegeven op de komende begroting en meerjarenraming. Ook in de
bestuursrapportage kunnen ontwikkelingen worden gerapporteerd.
Gezien het grote financiele belang en de hoge risico's die gepaard gaan met de transities, is de
rapportagefrequentie van de reguliere P&C cyclus te laag. In het beginstadium zal de raad daarom
aanvullend worden geinformeerd. Gedacht wordt aan extra rapportagemomenten per kwartaal
overeenkomstig de rapportagecyclus van andere programma's/grote projecten.