9 3D's NWF Inkoop. sturina en financiering Hz/250614 innovatiemogelijkheden. In het inkooptraject wordt met aanbieders over zowel de inhoud als de tarieven gesproken om vast te stellen welke condities en tarieven mogelijk zijn. Dit noemen een lichte vorm van Bestuurlijk Aanbesteden. Gemeenten en zorgaanbieders gaan in deze vorm van aanbesteden een relatie waarin ze gezamenlijk kunnen innoveren Deze manier van inkopen biedt de volgende voordelen: Keuzevrijheid voor inwoners; De relatie met de zorgaanbieders is belangrijk; partijen treden in overleg met elkaar en bouwen op deze wijze een relatie en vertrouwen met elkaar op; Formaliseren van de informele regels in een overeenkomst; Door flexibiliteit in de uit te onderhandelen overeenkomsten te verwerken, omarmt men de complexiteit van het sociaal domein; Overeenkomsten zijn per 1 januari 2015 uitvoerbaar door aanbieders; overeenkomsten worden gezamenlijk opgesteld, waarbij de gemeente de eindbeslissing en eindverantwoordelijkheid behoudt; Daadwerkelijke kostprijzen worden inzichtelijk door de prijsbesprekingen met aanbieders; dit kan leiden tot het leveren van de huidige kwaliteit van zorg, maar tegen lagere tarieven; Stimulering van innovatie bij aanbieders; door de bekostigingsmethodiek per client per periode ontstaat er meer ruimte voor aanbieders te investeren (innoveren) in nieuwe werkwijzen; Volledig open systeem, waardoor de gemeente volledige keuzevrijheid van inwoners kan garanderen: bestaande aanbieders kunnen uittreden en nieuwe aanbieders toetreden; Garanderen van maatwerk door gemeente, doordat het aantal aanbieders niet wordt beperkt en het systeem voortoetreders open houdt; Contracteren van grote versus kleine organisaties, waaronder ook ZZP'ers. Hierdoor worden alle aanbieders geprikkeld te innoveren en in beweging te blijven. 2.3. Contractmanagement Er wordt account- en contractmanagement georganiseerd met name gericht op de zorgaanbieders. Het niveau waarop gaat gebeuren is nog onderwerp van gesprek (gemeente/gebiedsteam of Dienst/7 gemeenten). Onderwerp van gesprekken zal zijn de prestaties en de kwaliteit van het ingezette ondersteunings- en zorgaanbod, dat gedaan is door de gebiedsteams. Goede feedback door de gebiedsteams naar het contractmanagement is daarbij van groot belang. Clienttevredenheidsonderzoeken kunnen hierbij ingezet worden om de inzet van de ondersteuning te kunnen beoordelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 136