10 3D'sNWF Inkoop. sturina en financiering Hz/250614 3. Financiering 3.1 Huidige versus nieuwe budgetten Onze gemeenten krijgen vanaf 2015 meer taken om onze inwoners te ondersteunen op de gebieden wonen, werken, inkomen, opvoeden en gezondheid. Taken die nu nog door het Rijk en de provincie worden uitgevoerd. Onze gemeenten moeten deze taken uitvoeren met minder geld dan er nu voor beschikbaar is. In de meicirculaire 2014 zijn de budgetten 2015 definitief bekendgemaakt voor Wmo 2015 en Jeugdzorg. De verdeiing van het participatiebudget is halverwege juni door het ministerie bekend gemaakt. De budgetten voor 2015 zijn historisch bepaald. Vanaf 2016 wordt een verdeelmodel ingevoerd. Dit betekent dat de budgetten voor 2016 een indicatie zijn en nog zullen wijzigen. Globaal kan het onderstaande overzicht worden gehanteerd (bedragen x 1.000): Noardwest Fryslan Budget 2014 2015 2016 2017 Parti cipatie 13.521 13.026 12.311 11.578 Wmo Integratieuitkering (huidige taak) 9.136 6.662 6.662 6.662 Wmo nieuw takenpakket (AWBZ) 14.696 12.454 13.049 12.687 Jeugdzorg 20.095 19.174 18.901 18.256 Totaal budget nieuwe taken Integratieuitkering Wmo 57.447 51.317 50.923 49.183 Procentuele budgetafname t.o.v. het voorgaand jaar -11% -1% -3% Cumuiatieve budgetafname t.o.v. jaar 2014 -11% -11% -15% Bovenstaande tabel geeft een overzicht van de nieuwe middelen die vanaf 2015 overkomen naar onze gemeenten. Hierbij is er inzicht gegeven in het verloop van het Participatiebudget en in de flinke afname van de Wmo Integratieuitkering (met name voor huishoudelijke hulp). De budgetten die in 2015 vanuit de AWBZ en de Jeugdzorg gekort naar de gemeente overkomen, zijn teruggerekend naar de volledige omvang en alvast indicatief in 2014 in de tabel vermeld. In de jaren 2015 tot 2017 vindt een verdere korting van de budgetten plaats. De totale korting die per 2017 moet zijn doorgevoerd bedraagt voor de gemeenten in Noordwest-Fryslan 8,3 miljoen. 3.2 Verzilveringsstrategie Voor het jaar 2015 hebben we te maken met nieuwe inhoudelijke opgaven en forse bezuinigingen. Voor deze opgave moeten we met bestaande en ook nieuwe aanbieders contracten afsluiten. De contractering moet plaatsvinden binnen de wettelijke kaders van het overgangsrecht en afspraken rond de overgang jeugd (regionaal transitie arrangement, RTA). Om de nieuwe taken uit te kunnen voeren met de nieuwe budgetten, kan gekozen worden tussen twee benaderingen. De eerste benadering is het een op een doorvertalen van de kortingen naar het betreffende beleidsveld. Bijvoorbeeld de korting van 40% op het budget voor huishoudelijke hulp resulteert in 40% minder huishoudelijke hulp voor bestaande clienten. De toegang tot bepaalde voorzieningen wordt dus fors ingeperkt. De inwoners zullen de grootste verandering ondervinden van deze werkwijze, zij worden rechtstreeks geraakt. De toenemende zorgvraag is dan nog buiten beschouwing gelaten. In de tweede benadering staan de inhoudelijke doelstellingen van vernieuwing in het sociale domein centraal, die gerealiseerd kunnen worden door een afsprakenkader met aanbieders en inwoners. De centrale doelstelling van de tweede benadering is dat de bezuinigingen zoveel mogelijk gerealiseerd worden door de maatschappelijke ondersteuning te bieden vanuit sterkere basisvoorzieningen en

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 137