Gemeenten en Pastiel vullen elkaar aan
Door de werkgeversbenadering en door uit de nieuwe instroom de groep potentiele
werknemers die binnen een jaar naar de arbeidsmarkt kunnen te selecteren en onder te
brengen bij Pastiel kregen de gemeenten de ruimte om meer focus aan te brengen in hun
omvangrijke bestand van bijna vijfduizend bijstandsclienten. Een groot deel van de
gemeentelijke doelgroep staat verder van de arbeidsmarkt af en doorloopt lange en
meerjarige trajecten. De uitstroom in de gemeentelijke doelgroep is op 1 februari 2014 267
personen. De gemeenten en Pastiel zijn qua doelgroepaanpak complementair aan elkaar.
Pastiel verzorgt voor de gehele regio de werkgeversbenadering. Met andere woorden:
Pastiel levert vacatures.
Doelstelling 2 - De preventieve werking
De preventieve werking is een gezamenlijke doelstelling. De poortwachtersrol (preventie van
instroom) start bij de gemeenten met de toets op rechtmatigheid. Vervolgens gaat de
potentiele werknemer naar Pastiel of richting zorg. Bij Pastiel krijgt de potentiele werknemer
informatie over zijn verdere rechten en plichten met betrekking tot werk.
De doelstelling 5% toename van preventie
De preventieve werking moest vijf procentpunten stijgen ten opzichte van 2012. Concreet
betekent dit dat de preventieve werking (de poortwachtersrol), gemeten in het aantal
intrekkingen, dient te stijgen van 19% tot 24%. Per 1 augustus waren we met 2% redeiijk
op weg. Gemiddeid is de eindreaiisatie met 19% geiijk aan 2012. De preveniiequote in totaal
is dus niet gestegen. Een aanwijsbare reden voor dit resultaat weten we niet.
Doelstelling 3 - Snelle en maximale uitstroom
Uit het Pastiel-overzicht van paragraaf 7.1 blijkt dat er per 1 februari 2014 nog 815 personen
in een van de drie fases zitten, waarbij de laatste fase goed gevuld is met potentiele
werknemers die (bijna) klaar zijn voor de arbeidsmarkt. De doorstroomtijden van vier weken,
zes maanden en drie maanden zijn in de pilot als richtlijn gehanteerd. Er is vooral uitgegaan
van maatwerk. De oproep bij de tussenevaluatie is hierin nadrukkelijk gevolgd.
Streven blijft om de potentiele werknemers zo snel mogelijk naar een reguliere arbeidsplaats
te begeleiden.
Een ander punt dat opvalt uit het overzicht van paragraaf 7.1 zijn de 687 potentiele
werknemers die vanuit Pastiel zijn teruggestuurd naar de gemeenten omdat ze onvoldoende
startkwalificaties hadden (categorie Zorg). Vanuit de opdracht voor Pastiel een juiste
werkwijze, maar voor de potentiele werknemer is dit geen goede ontwikkeling en een
frustratiemoment. Het voelt als "van het kastje naar de muur" te worden gestuurd. Feitelijk
vraagt het van de potentiele werknemer een ontwikkelingstraject voorafgaand aan de fases
van Pastiel. Uit het oogpunt van de potentiele werknemer is het het mooiste als dit een
Gemeente/Gebied
Doel
Per 1/8
Eindevaluatie (1-2-2014)
De Friese Meren
19 5%
24%
21%
Noardwest Fryslan
19 5%
20%
20%
Sudwest-Fryslan
19 5%
21%
18%
Totaal
24%
21
19%