Gemeenten en Pastiel vullen elkaar aan Door de werkgeversbenadering en door uit de nieuwe instroom de groep potentiele werknemers die binnen een jaar naar de arbeidsmarkt kunnen te selecteren en onder te brengen bij Pastiel kregen de gemeenten de ruimte om meer focus aan te brengen in hun omvangrijke bestand van bijna vijfduizend bijstandsclienten. Een groot deel van de gemeentelijke doelgroep staat verder van de arbeidsmarkt af en doorloopt lange en meerjarige trajecten. De uitstroom in de gemeentelijke doelgroep is op 1 februari 2014 267 personen. De gemeenten en Pastiel zijn qua doelgroepaanpak complementair aan elkaar. Pastiel verzorgt voor de gehele regio de werkgeversbenadering. Met andere woorden: Pastiel levert vacatures. Doelstelling 2 - De preventieve werking De preventieve werking is een gezamenlijke doelstelling. De poortwachtersrol (preventie van instroom) start bij de gemeenten met de toets op rechtmatigheid. Vervolgens gaat de potentiele werknemer naar Pastiel of richting zorg. Bij Pastiel krijgt de potentiele werknemer informatie over zijn verdere rechten en plichten met betrekking tot werk. De doelstelling 5% toename van preventie De preventieve werking moest vijf procentpunten stijgen ten opzichte van 2012. Concreet betekent dit dat de preventieve werking (de poortwachtersrol), gemeten in het aantal intrekkingen, dient te stijgen van 19% tot 24%. Per 1 augustus waren we met 2% redeiijk op weg. Gemiddeid is de eindreaiisatie met 19% geiijk aan 2012. De preveniiequote in totaal is dus niet gestegen. Een aanwijsbare reden voor dit resultaat weten we niet. Doelstelling 3 - Snelle en maximale uitstroom Uit het Pastiel-overzicht van paragraaf 7.1 blijkt dat er per 1 februari 2014 nog 815 personen in een van de drie fases zitten, waarbij de laatste fase goed gevuld is met potentiele werknemers die (bijna) klaar zijn voor de arbeidsmarkt. De doorstroomtijden van vier weken, zes maanden en drie maanden zijn in de pilot als richtlijn gehanteerd. Er is vooral uitgegaan van maatwerk. De oproep bij de tussenevaluatie is hierin nadrukkelijk gevolgd. Streven blijft om de potentiele werknemers zo snel mogelijk naar een reguliere arbeidsplaats te begeleiden. Een ander punt dat opvalt uit het overzicht van paragraaf 7.1 zijn de 687 potentiele werknemers die vanuit Pastiel zijn teruggestuurd naar de gemeenten omdat ze onvoldoende startkwalificaties hadden (categorie Zorg). Vanuit de opdracht voor Pastiel een juiste werkwijze, maar voor de potentiele werknemer is dit geen goede ontwikkeling en een frustratiemoment. Het voelt als "van het kastje naar de muur" te worden gestuurd. Feitelijk vraagt het van de potentiele werknemer een ontwikkelingstraject voorafgaand aan de fases van Pastiel. Uit het oogpunt van de potentiele werknemer is het het mooiste als dit een Gemeente/Gebied Doel Per 1/8 Eindevaluatie (1-2-2014) De Friese Meren 19 5% 24% 21% Noardwest Fryslan 19 5% 20% 20% Sudwest-Fryslan 19 5% 21% 18% Totaal 24% 21 19%

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 97