In vergelijking met de tussenevaluatie is de tevredenheid over begeleiding
ongeveer gelijk gebleven. De potentiele werknemers die tevreden zijn over de
begeleiding hebben voornamelijk een actieve houding. Zij zoeken relatief veel
contact met begeleiders en ontvangen hierdoor ook meer begeleiding. De potentiele
werknemers die ontevreden zijn over de begeleiding hebben voornamelijk een
passieve houding. Zij zoeken minder contact met hun begeleiders en krijgen hierdoor
ook minder ondersteuning.
Ten opzichte van de tussenevaluatie zijn relatief meer potentiele werknemers
tevreden over de informatie die zij krijgen van de begeleider. In de
tussenevaluatie hebben wij als aanbeveling gegeven om informatie beter te doseren.
De hogere tevredenheid over de informatie en communicatie kan verklaard worden
doordat de informatie nu beter wordt gedoseerd. Hierdoor is het mogelijk dat de
informatiestroom beter aansluit bij het verwachtingspatroon.
Twee typen potentiele werknemers, Een belangrijke conclusie is dat we typen
potentiele werknemers kunnen onderscheiden: personen met een actieve of een
passieve houding. De personen met een actieve houding zijn vaker tevreden. zij
willen begeleiding om snel een baan te vinden. Ze zijn ontevreden over
werkzaamheden omdat ze meer willen. Personen met een passieve houding zijn
tevreden over gezelligheid en zien begeleiding van Pastiel als hun nieuwe
werkomgeving. Beiden zijn tevreden over het behoud van werkritme dat Pastiel hen
biedt. Ongeveer 60% van de potentiele werknemers heeft een actieve houding. Het
grootste deel van de potentiele werknemers heeft dus een actieve houding en is
tevreden.
Tevreden
Ontevreden
Actieve houding
behoud van werkritme
- Inhoud werk
ontvangen begeleiding
Passieve houding
behoud van werkritme
- Ontvangen begeleiding
gezelligheid
■Weetik niet
■Tevreden
Neutraal
Ontevreden
■Zeer ontevreden
Evaluatie 2014
Tussenevaluatie
Figuur 2. Tevredenheid begeleiding tussenevaluatie (21 potentiele werknemers) en
evaluatie 2014 (56 potentiele werknemers).