geplaatst. Er zijn twee organisaties: het gebiedsteam en een team van vrijwilligers. Hoe is de
verhouding tussen die beide?
Zorginstellingen doen er alles aan om clienten te verwerven. Wordt het budget van de gemeente
hoger als er meer mensen bij een zorginstelling terechtkomen?
Als het geld op zou zijn dan moest men het zoeken in de begroting. In de begroting 2015 zou
daarvoor een bedrag opgenomen worden. Is er al een financiele inschatting gemaakt?
Wie heeft het laatste woord met betrekking tot de voorwaarden ten aanzien van passendheid van
zorg in natura? De aanvrager of het college?
Aan welke vormen moet men denken bij de op pagina 9 genoemde overlegvormen?
Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat er zorgvuldig wordt omgegaan met hun privacy. De
gemeente is verplicht de landelijke Jeugdwet te vertalen naar de lokale situatie en daarvoor een
verordening opstellen. Is deze al beschikbaar? Het ministerie heeft een handleiding gemaakt voor het
juist omgaan met privacygegevens. Volgt het college deze landelijke handleiding (triage)? Hoe gaat
men in de hulpverleningsteams met clientengegevens om? Er moet een goed privacyprotocol komen.
De hear Brouwer (CDA): It CDA wol in oerheid dy't der is foar boargers as dat nedich is, mar dy
oerheid hoecht der net te wezen as de minsken dy oerheid net nedich hawwe. De trije D's ferbynt dy
beide fisys. Minsken moatte nei elkoar omsjen en de oerheid fasiliteart de mienskip om mei elkoar
de help te untwikkeljen. Men krijt dan wat men nedich hat en net wer't men rjocht op hat. De
ferantwurdlikheid foar de soarch heart op it goede plak te lizzen.
Dochs hat it CDA har soargen oer de trije desintralisaasjes. De al te hastige ynfiering fan de
desintralisaasjes hat it CDA lanlik en lokaal fernuvere. De lanlike oerheid leit it lykwols oan de
gemeenten op. Falle minsken straks net tusken wal en skip? Hawwe siken straks wol genoch jild om
soarch yn te keapjen? Hat men noch wol de frijheid fan in eigen soarchkeus? Hoe komt it mei de
mantelsoargers? Dat is it hert fan de WMO. Wurde dy net te bot beleste?
It CDA wol festhalde oan de fest te stellen begrutting. Der sil in buffer komme moatte binnen it
budzjet om tsjinfallers opfange te kinnen.
Foar in goede utfiering fan de trije desintralisaasjes sil men wol in tal jierren de tiid hawwe moatte.
Men hat alle betrouwen yn de wethalder yn de begelieding derby.
De hear Klaver (GBL): Hij wijst erop dat de andere raden ook nog hun licht moeten laten schijnen
over het beleidsplan. Het is een gegeven dat bij elke presentatie van de plannen de bezuinigingen
naar voren komen. Men kan zou ook gebruik kunnen maken van de algemene middel als het geld op
is. Mensen moeten niet in een financieel gat vallen.
Het lijkt het GBL wel te kort door de bocht dat men de huishoudelijke hulp zelf maar moet regelen en
betalen. Die huishoudelijke hulp is belangrijk voor het leefklimaat en de sociale contacten. Men moet
alert blijven op uitwassen.
GBL blijft grote zorgen houden over de uitvoering.
De hear Dijkstra (FNP): Men is al jierren op 'e hichte fan de kommende untwikkelingen. Der moat
belied op makke wurde. Yn grutte linen kin de FNP har der yn fine. It sil wierskynlik it measte knipe
by de hushaldlike help. It is in goede saak dat by de petearen mei de belutsenen in oar persoan der
by sit. De FNP is net alhiel gerest op de utfiering.
De foarsitter: Hij schorst de vergadering.
De foarsitter: Hij heropent de vergadering en geeft het woord aan wethouder Vos.
Wethalder Vos: It kolleezje moat noch in beslut nimme oer it stik. De ried giet deroer hoe't it foarstel
weromkomt. Hy understreket de neamde soargen. It is wol globaal trochberekkene. As men oare
beliedskeuzes makket dan hat dat ynfloed op de finansjes. Yn de kommende begrutting fan de ried
en yn de bystelde begrutting fan Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan