Dit plan geeft richting aan de doelstellingen en activiteiten op het terrein van veiligheid van de 59
gemeenten in Drenthe, Fryslan en Groningen, het OM en de Politie-eenheid Noord-Nederland. Het
plan is van onderop tot stand gekomen. De lokale prioriteiten van de gemeenten vormden de basis.
Tevens past dit plan binnen de gemeenschappelijke veiligheidsagenda's die landelijk is opgesteld
door de Minister van Veiligheid en Justitie, de regioburgemeesters en het College van Procureur-
Generaals (PGs).
Dit regionaal beleidsplan veiligheid vormt een gemeenschappelijk kadervoor Noord-Nederland: het
geeft kaders voor de ambities die gezamenlijk van belang zijn voor het hele gebied, maar biedt ook
ruimte voor een verdere uitwerking en inkleuring door de lokale driehoeken.
Het is een uitdagende en grote opgave om met 59 gemeenten, politie en OM gezamenlijk beleid te
bepalen dat ertoe bijdraagt dat het Noorden van Nederland een veilige omgeving is en blijft voor de
inwoners, bezoekers en bedrijven.
1. Korte terugblik
In het vorige regionaal beleidsplan is de intentie uitgesproken om samen veiligheidsvraagstukken op
te gaan lossen. Dit heeft er o.a. toe geleid dat er een betere samenwerking is ontstaan tussen de drie
veiligheidshuizen in Noord-Nederland en dat er samen wordt gewerkt aan het thema veilige publieke
taak. Ook wordt geconstateerd dat door de integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit via het
Regionaal Informatie en Expertise Centrum Noord (RIEC-N) meer gemeenten een betere
informatiepositie hebben opgebouwd.
Het nieuwe samenwerkingsverband Noord-Nederland heeft geleid tot ontwikkelingen op diverse
thema's. Veel veiligheidsonderwerpen zijn in noordelijk verband opgepakt en waar dat aan de orde is
ook op lokaal niveau gei'ntensiveerd, zowel preventief als repressief. Dit heeft op meerdere thema's
een positief resultaat gehad op de criminaliteitscijfers, maar helaas (nog) niet overal. Met name de
woninginbraken blijken in het Noorden een hardnekkig probleem. Deze thema's verdienen nog
steeds een gezamenlijke intensieve aandacht en hebben daardoor nog steeds hoge prioriteit.
Naast deze bestaande veiligheidsthema's doen zich ook nieuwe fenomenen voor, zoals de groei van
outlaw motorgangs en de rol van social media in het ontstaan van hypes waaruit rellen, onverwachte
toestroom van mensen of maatschappelijke onrust kunnen voortkomen. Maar ook het groeiende
aantal evenementen en de betaalde voetbalclubs brengen de nodige openbare orde risico's met zich
mee en leggen een claim op politiecapaciteit.
Er is geleerd van het verleden en er wordt gewerkt aan een scherpe en alerte houding ten aanzien
van ontwikkelingen die mogelijk impact hebben op veiligheid. Deze ontwikkelingen zullen daarom
goed gemonitord worden, om daar waar nodig adequaat te kunnen optreden.
Dit betekent dat een optimale informatiehuishouding voorhanden dient te zijn. De komende jaren zal
nog meer moeten worden gericht op dergelijke ontwikkelingen. Dit met de slagkracht vanuit
bestuursrecht en strafrecht.
1.1 Context
2015 is het eerste voile jaar van een nieuwe bestuursperiode van gemeentebesturen, waarbij
politieke verschuivingen een wezenlijke invloed kunnen hebben op beleid. Dit is ook een tijd waarin
grote veranderingen afkomen op gemeenten, immers de drie grote decentralisaties zijn een feit,
inclusief de bezuinigingsopgave. Tegelijkertijd hebben de vorming van de Nationale Politie en de
ontwikkeling van het Openbaar Ministerie nog meer dan in het verleden effect op het stellen van