sociaal vangnet. Er moet een duidelijk kader voor zijn. Zet het op 120% van het minimumniveau. Ook is het belangrijk dat een deel van het vermogen wordt vrijgesteld. Men zal moeten beginnen met de inzet van het pgb en mogelijk dit aanpassen op grond van de ontwikkelingen. Voor de clientenparticipatie vraagt ze aandacht voor een plaats van de lokale WMO-adviesraad. Kunnen bepaalde zaken niet beter uitgevoerd worden door de eigen dienst in plaats van door Pastiel? De hear Brouwer: Moat men dan ut Pastiel stappe? Mefrou Bijsterbosch (PvdA): Men heeft onlangs geconstateerd dat men eigenlijk niet zo veel voordeel van Pastiel heeft. Misschien moet men kiezen voor de eigen sociale dienst. De hearTuininga (FNP): Hat de PvdA nei de finansjele konsekwinsjes sjoen? Mefrou Bijsterbosch (PvdA): De kern bij die bespreking was dat Pastiel niet de meerwaarde had die men had verwacht. De hear Van der Werff (PvdA): Hy tinkt dat men net ut Pastiel stappe hoecht, want dat is in tydlike organisaasje (in pilot). Mefrou Bijsterbosch (PvdA): Zij gaat verder in op de beleidskeuze bij de huishoudelijke hulp. Het gaat dan met name om huishoudelijke hulp I. Het voorstel is om dit aan de markt over te laten. Een brief hierover heeft al voor veel onrust gezorgd. De wethouder zou daar aandacht aan schenken. De PvdA vindt het belangrijk dat voor er iets verandert er een gesprek plaatsvindt met de betrokkenen, die nu huishoudelijke hulp krijgen, waarbij ook een ander (bijvoorbeeld een mantelzorger) aanwezig is. Er wordt een voorstel gedaan met betrekking tot de invulling van het compliment mantelzorg. Dat is veel te mager, want mantelzorg is een fundamenteel onderdeel van het hele beleid. Werk dus niet alleen het compliment uit. Het gaat dan bijvoorbeeld ook over respijtzorg. De meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten: Klopt het dat het financieel sociaal vangnet hier ook voor geldt? Hoe zit het nu precies met de maximale eigen bijdrage? Is daarbij sprake van stapeling van kosten? De hear Van Diggelen (WD): Nu wordt men voor de concrete uitwerking van de decentralisaties geplaatst. Er zijn twee organisaties: het gebiedsteam en een team van vrijwilligers. Hoe is de verhouding tussen die beide? Zorginstellingen doen er alles aan om clienten te verwerven. Wordt het budget van de gemeente hoger als er meer mensen bij een zorginstelling terechtkomen? Als het geld op zou zijn dan moest men het zoeken in de begroting. In de begroting 2015 zou daarvoor een bedrag opgenomen worden. Is er al een financiele inschatting gemaakt? Wie heeft het laatste woord met betrekking tot de voorwaarden ten aanzien van passendheid van zorg in natura? De aanvrager of het college? Aan welke vormen moet men denken bij de op pagina 9 genoemde overlegvormen? Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat er zorgvuldig wordt omgegaan met hun privacy. De gemeente is verplicht de landelijke Jeugdwet te vertalen naar de lokale situatie en daarvoor een verordening opstellen. Is deze al beschikbaar? Het ministerie heeft een handleiding gemaakt voor het juist omgaan met privacygegevens. Volgt het college deze landelijke handleiding (triage)? Hoe gaat men in de hulpverleningsteams met clientengegevens om? Er moet een goed privacyprotocol komen. De hear Brouwer (CDA): It CDA wol in oerheid dy't der is foar boargers as dat nedich is, mar dy oerheid hoecht der net te wezen as de minsken dy oerheid net nedich hawwe. De trije D's ferbynt dy beide fisys. Minsken moatte nei elkoar omsjen en de oerheid fasiliteart de mienskip om mei elkoar

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 10