gevolg hiervan bestaat de kans dat nog niet alle risico's in beeld zijn en met name dat bestaande risico's nog onvoldoende zijn gekwantificeerd. De voorraadquote van de gronden (de totale voorraden ten op zichte van de totals inkomsten (programmabaten)) is voor de gemeente Leeuwarderadeel in 201211% en voor leeuwarden 36%. Dit houdt in datde gemeente Leeuwarderadeel een gunstiger positie heeft. Binnen de gemeente Leeuwarderadeel is er op dit moment 66n complex, De Steens, bin- nen de grondexploitatie waar de gemeente risico loopt, omdat er vooralsnog geen concrete planontwikkeling voor deze gronden bestaat. De dan logische voorzichtige benadering voor de grond is de agrarische waarde van het complex. Deze is belangrijk lager dan de huidige boekwaarde. De gemeente Leeuwarderadeel bezuinigt op het onderhoud van een aantal kapitaalgoe- deren, zoals wegen, gebouwen en bruggen. Hierdoor bestaat het risico dat er achterstallig onderhoud ontstaat. Op basis van de verkenning kan er niet worden geconstateerd in welke omvang er problemen kunnen ontstaan. Geadviseerd wordt om hier nader onder- zoek te laten doen. Op het gebied van verbonden partijen zijn er verschillende partijen, die onder andere voor beide gemeenten actief zijn. Voorbeelden hiervan zijn de Veiligheidsregio, FUMO (vergunningverlening en handhaving) en Omrin (afvalverwerking). Er zijn twee gemeenschappelijke regelingen waarbij risico's kunnen ontstaan bij eventuele (te verwachten) ontvlechting; dit zijn de GR Sociale zaken en Werkgelegenheid Noordwest Friesland en het Sociale Werkvoorzieningsschap NV Empatec. Met name bij de GR Sociale zaken zal er een vergoeding voor uittreding betaald moeten worden als deze GR in deze vorm blijft bestaan. Bij het Sociale Werkvoorzieningsschap kan worden aangesloten bij de afspraken die nu gemaakt worden in het kader van de ontvlechting van een deel van de gemeente Boamsterhim. Elke gemeente heeft nog diverse samenwerkingsverbanden met andere gemeenten. De gemeente Leeuwarderadeel doet nog veel projecten samen in Middelsee-verband. Per project zal overwogen worden in welke vorm deze voortgang kan vinden en kan eventueel een logisch moment van uitstappen bepaald worden. Op het gebied van ICT wordt er een samenwerking met Leeuwarden voorbereid. Ondanks de investeringen die de gemeente Leeuwarderadeel hier nog voor moet doen, is dit een kans om alvast aan te sluiten op pro- cessen en werkwijzen van de gemeente Leeuwarden. De gemeente Leeuwarderadeel geeft veel uit aan sport. Dit wordt met name veroorzaakt door de uitgaven aan sportcomplex It Gryn. Dit geprivatiseerde complex ontvangt jaariijks een exploitatiebijdrage van de gemeente Leeuwarderadeel. De jaarrekeningen van het complex laten geen tekorten zien. Naast sportcomplex it Gryn is de gemeente ook voome- mens om cultureel centrum De Skalm te privatiseren. Hiervoor is een taakstelling in de begroting opgenomen, waarvan de kans groot is dat deze niet gerealiseerd wordt. Op het gebied van de lokale lasten zijn er belangrijke verschillen. De twee grootste verschillen zijn de hoogte van de OZB en de rioolheffing. Voor woningen is de OZB in Leeuwarderadeel hoger en voor niet-woningen is deze in Leeuwarden hoger. Met betrek- king tot de rioolheffing is er een verschil in de wijze van doorberekening. De gemeente Leeuwarderadeel heeft 66n tarief en de gemeente Leeuwarden heeft een tarief voor woningeigenaren en apart tarief voor gebruikers. Voor harmonisatie van de heffingen zijn verschillende mogelijkheden of combinaties van mogelijkheden. Een mogelijkheid is een stijging van de heffingen voor de inwoners van de gemeente Leeuwarden. Gezien het verschil in het aantal huishoudens zal dit naar alle waarschijnlijkheid geen grote stijging veroorzaken. Een tweede optie is om de harmonisatie in de begroting op te vangen. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 175