De verruiming wordt uitgekeerd in het jaar voorafgaand aan de herindeling. De formula hierbi] is: 25/25 maal de uitkomst van de tijdelijke verdeelmaatstaf. En deze wordt vervolgens gedeeld door - twee; voor beide gemeenten een deel. De verdeling van de hoofdsom (voor de nieuwe gemeente) is 40% in het jaar van herindeling en 20% in de overige jaren. 7.2 Decentralisaties In de kademota van de gemeente Leeuwarderadeel wordt ingegaan op de ontwikkeling met betrekking tot de decentralisaties. Per januari 2015 dienen gemeenten in Nederiand drie grote decentralisaties in het sociale domein gerealiseerd te hebben. De impact van de decentralisaties op de gemeentelijke organisaties is groot. Op dit moment is nog niet precies aan te geven wat en welk budget onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Leeuwarderadeel gaat valien, zoals dat voor alle gemeenten in Nederiand nog onduidelijk is. Maar duidelijk is wel dat er tot aan 2015 voorbereidingen moeten worden getroffen om de aanstaande verantwoordelijkheden organisatorisch in te bedden, hetgeen uiteraard kosten en inspanningen met zich mee zal brengen. De decentralisaties hebben niet alleen een grote finan- ciele impact vanwege hun omvang, maar ook vanwege de noodzaak van transformatie van de huidige organisatie van het sociale domein. Voor de gemeenten is er nog onvoldoende inzicht in de uitvoeringsrisico's en financiele risico's van de decentralisaties. De gemeentelijke kademota voor 2014 voor het sociale domein is een onze- kere factor, maar ook een belangrijke. In financieel opzicht is het bestuurlijke uitgangspunt dat de decentralisaties kostenneutraal kunnen worden uitgevoerd. Aandachtspunt is of dit bestuurlijke uitgangspunt sociaal kan worden waargemaakt. Op de verschillende onderdelen zijn de ontwikkelingen: Decentralisatie Jeugdzorg De gemeente wordt verantwoordelijk voor de organisatie en bekostiging van vrijwel de gehele jeugdzorg. Enkele essentiSle zaken hierbij zijn nog onduidelijk, zoals de financiele randvoorwaar- den. Concreet worden er momenteel binnen Leeuwarderadeel voorbereidingen getroffen voor deze nieuwe aanstaande verantwoordelijkheden middels: een vervolg van de pilot IZO (Intern Zorgoverleg: samenwerkingsoverleg binnen scholen door verschillende hulpverleners). het opstellen van een visie op de doorontwikkeling van het CJG Middelsee, onder leiding van een projectleider en met input van alle betrokken partijen. het inhuren van een kwartiermaker door alle gemeenten in Friesland gezamenlijk. Decentralisatie AWBZ De gemeente wordt verantwoordelijk voor de AWBZ-functies begeleiding en persoonlijke verzor- ging. De inhoud en vormgeving van deze decentralisatie verandert voortdurend. Voor de gemeente Leeuwarderadeel is hiervoor omgerekend 27.400 beschikbaar vanuit het gemeentefonds. Deze gelden zijn opgenomen als budgettransitie AWBZ 2013. Voor de transitie van de AWBZ is in samenwerking met de gemeenten in Noord West FryslSn een nieuwe projectleider aangesteld. Invoering Participatlewet In het in april bereikte sociaal akkoord staat vermeld dat de Participatiewet gewijzigd wordt en ingaat per januari 2015. Er komt een centraal indicatieorgaan en de sociale werkplaatsen worden werkbedrijven. Onduidelijk is welke gevolgen dit akkoord heeft voor de gemeenten. 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 207