De verruiming wordt uitgekeerd in het jaar voorafgaand aan de herindeling. De formula hierbi] is:
25/25 maal de uitkomst van de tijdelijke verdeelmaatstaf. En deze wordt vervolgens gedeeld door -
twee; voor beide gemeenten een deel. De verdeling van de hoofdsom (voor de nieuwe gemeente)
is 40% in het jaar van herindeling en 20% in de overige jaren.
7.2 Decentralisaties
In de kademota van de gemeente Leeuwarderadeel wordt ingegaan op de ontwikkeling met
betrekking tot de decentralisaties. Per januari 2015 dienen gemeenten in Nederiand drie grote
decentralisaties in het sociale domein gerealiseerd te hebben. De impact van de decentralisaties
op de gemeentelijke organisaties is groot.
Op dit moment is nog niet precies aan te geven wat en welk budget onder de verantwoordelijkheid
van de gemeente Leeuwarderadeel gaat valien, zoals dat voor alle gemeenten in Nederiand nog
onduidelijk is. Maar duidelijk is wel dat er tot aan 2015 voorbereidingen moeten worden getroffen
om de aanstaande verantwoordelijkheden organisatorisch in te bedden, hetgeen uiteraard kosten
en inspanningen met zich mee zal brengen. De decentralisaties hebben niet alleen een grote finan-
ciele impact vanwege hun omvang, maar ook vanwege de noodzaak van transformatie van de
huidige organisatie van het sociale domein.
Voor de gemeenten is er nog onvoldoende inzicht in de uitvoeringsrisico's en financiele risico's van
de decentralisaties. De gemeentelijke kademota voor 2014 voor het sociale domein is een onze-
kere factor, maar ook een belangrijke. In financieel opzicht is het bestuurlijke uitgangspunt dat de
decentralisaties kostenneutraal kunnen worden uitgevoerd. Aandachtspunt is of dit bestuurlijke
uitgangspunt sociaal kan worden waargemaakt.
Op de verschillende onderdelen zijn de ontwikkelingen:
Decentralisatie Jeugdzorg
De gemeente wordt verantwoordelijk voor de organisatie en bekostiging van vrijwel de gehele
jeugdzorg. Enkele essentiSle zaken hierbij zijn nog onduidelijk, zoals de financiele randvoorwaar-
den. Concreet worden er momenteel binnen Leeuwarderadeel voorbereidingen getroffen voor deze
nieuwe aanstaande verantwoordelijkheden middels:
een vervolg van de pilot IZO (Intern Zorgoverleg: samenwerkingsoverleg binnen scholen
door verschillende hulpverleners).
het opstellen van een visie op de doorontwikkeling van het CJG Middelsee, onder leiding
van een projectleider en met input van alle betrokken partijen.
het inhuren van een kwartiermaker door alle gemeenten in Friesland gezamenlijk.
Decentralisatie AWBZ
De gemeente wordt verantwoordelijk voor de AWBZ-functies begeleiding en persoonlijke verzor-
ging. De inhoud en vormgeving van deze decentralisatie verandert voortdurend. Voor de gemeente
Leeuwarderadeel is hiervoor omgerekend 27.400 beschikbaar vanuit het gemeentefonds. Deze
gelden zijn opgenomen als budgettransitie AWBZ 2013.
Voor de transitie van de AWBZ is in samenwerking met de gemeenten in Noord West FryslSn een
nieuwe projectleider aangesteld.
Invoering Participatlewet
In het in april bereikte sociaal akkoord staat vermeld dat de Participatiewet gewijzigd wordt en
ingaat per januari 2015. Er komt een centraal indicatieorgaan en de sociale werkplaatsen worden
werkbedrijven. Onduidelijk is welke gevolgen dit akkoord heeft voor de gemeenten.
37