Analyse van overeenkomsten en verschillen in beleid De Dienst en daarmee, als bestuurder, ook gemeente Leeuwarderadeel, heeft als doel het op bedrijfsmatige wijze (doen) uitvoeren van taken van de deelnemende gemeenten op de terreinen van sociale zekerheid, maatschappelijke zorg en gesubsidieerde arbeid. Ter realisatie van dit doel voert de Dienst voert vier programma's uit voor de gemeente Leeuwarderadeel: Participatie, Inkomen, Minimaregelingen en Wmo. Uitvoering van bovenstaande programma's vindt plaats binnen wettelijk kaders. Dit verklaart voor een belangrijk deel dat de beleidsdoelstellingen van de gemeente Leeuwarderadeel en de gemeente Leeuwarden op hoofdlijnen vergelijkbaar zijn. Beide gemeenten streven naar: Hoogst mogelijke participatieniveau van de burger; Mogelijkheden van eigen kracht, netwerk en wijk optimaal benutten; Verlaging van uitkeringsduur; Verhogen van uitstroom naar werk; Minimaliseren van misbruik van uitkeringen. Echter, in de uitvoering van de programma's verschillen de gemeenten. Enkele voorbeelden hiervan zijn: De gemeente Leeuwarden maakt gebruik van zowel Sociale wijkteams als aparte Jeugd Gezinsteams. In de gemeente Leeuwarderadeel zijn er geen aparte teams opgezet voor Jeugd Gezin. Deze doelgroep wordt ook benadert door de gebiedsteams. Er wordt samengewerkt met verschillende partners zoals Amaryllis (gemeente Leeuwarden) en Pastiel (de Dienst). Minimaregelingen zijn anders ingericht. De gemeente Leeuwarden vervult als centrumgemeenten in de provincie een aantal extra taken. In beide gemeenten wordt op dit moment beleid herzien. Zo heeft de gemeente Leeuwarden het armoedebeleid herschreven (moet nog vastgesteld worden door de Raad) en vinden er per 1 januari 2015 wijzigingen plaats in de minimaregelingen (zowel bij gemeente Leeuwarden als gemeente Leeuwarderadeel). In bijlage 4 is een gedetailleerd overzicht van de verschillen voor de onderdelen Participatie, Inkomen, Minimaregelingen en Wmotoegevoegd. 4.2.2 Organisatorische/juridische impact Juridisch gezien is op de herindeling de Wet algemene regels herindeling (Wet arhi) van toepassing. Hierin staat onder andere beschreven welke procedure in acht genomen moet worden wanneer er sprake is van een herindeling tussen gemeenten. Artikel 41 van de Wet arhi gaat in op gemeenschappelijke regelingen als de Dienst (zie Bijlage 5 voor de betreffende wettekst). Daarnaast zijn er organisatorische aandachtspunten bij een fusie van gemeenten. De VNG heeft hier verschillende documenten voor beschikbaar. Biivoorbeeld Factsheet II "Van voorstel tot herindeling". In dit document wordt een uitleg gegeven over de voorbereidingen die gemeenten moeten treffen om tot herindeling te komen. Ingegaan wordt op het proces om tot een herindelingsvoorstel te komen en hoe de organisatie zich voorbereidt door middel van een projectorganisatie. Daarnaast is er in Factsheet II aandacht voor de harmonisering van beleid en verordeningen. 4.2.3 Financiele impact Aangezien er sprake is van een herindeling, worden op basis van de Wet arhi de verplichtingen naar de Dienst toe overgenomen door de fusiegemeente als rechtsopvolger van gemeente Leeuwarderadeel. In deze rapportage wordt uitgegaan van een liquidatie van de gemeenschappelijke regeling in 2018. De kosten en andere gevolgen die voortvloeien uit de liquidatie zullen daarom voor rekening zijn van de fusiegemeente. 26

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 252