Analyse van overeenkomsten en verschillen in beleid
De Dienst en daarmee, als bestuurder, ook gemeente Leeuwarderadeel, heeft als doel
het op bedrijfsmatige wijze (doen) uitvoeren van taken van de deelnemende gemeenten
op de terreinen van sociale zekerheid, maatschappelijke zorg en gesubsidieerde arbeid.
Ter realisatie van dit doel voert de Dienst voert vier programma's uit voor de gemeente
Leeuwarderadeel: Participatie, Inkomen, Minimaregelingen en Wmo.
Uitvoering van bovenstaande programma's vindt plaats binnen wettelijk kaders. Dit
verklaart voor een belangrijk deel dat de beleidsdoelstellingen van de gemeente
Leeuwarderadeel en de gemeente Leeuwarden op hoofdlijnen vergelijkbaar zijn. Beide
gemeenten streven naar:
Hoogst mogelijke participatieniveau van de burger;
Mogelijkheden van eigen kracht, netwerk en wijk optimaal benutten;
Verlaging van uitkeringsduur;
Verhogen van uitstroom naar werk;
Minimaliseren van misbruik van uitkeringen.
Echter, in de uitvoering van de programma's verschillen de gemeenten. Enkele
voorbeelden hiervan zijn:
De gemeente Leeuwarden maakt gebruik van zowel Sociale wijkteams als aparte
Jeugd Gezinsteams. In de gemeente Leeuwarderadeel zijn er geen aparte
teams opgezet voor Jeugd Gezin. Deze doelgroep wordt ook benadert door de
gebiedsteams.
Er wordt samengewerkt met verschillende partners zoals Amaryllis (gemeente
Leeuwarden) en Pastiel (de Dienst).
Minimaregelingen zijn anders ingericht.
De gemeente Leeuwarden vervult als centrumgemeenten in de provincie een
aantal extra taken.
In beide gemeenten wordt op dit moment beleid herzien. Zo heeft de gemeente
Leeuwarden het armoedebeleid herschreven (moet nog vastgesteld worden door de
Raad) en vinden er per 1 januari 2015 wijzigingen plaats in de minimaregelingen (zowel
bij gemeente Leeuwarden als gemeente Leeuwarderadeel).
In bijlage 4 is een gedetailleerd overzicht van de verschillen voor de onderdelen
Participatie, Inkomen, Minimaregelingen en Wmotoegevoegd.
4.2.2 Organisatorische/juridische impact
Juridisch gezien is op de herindeling de Wet algemene regels herindeling (Wet arhi) van
toepassing. Hierin staat onder andere beschreven welke procedure in acht genomen moet
worden wanneer er sprake is van een herindeling tussen gemeenten. Artikel 41 van de
Wet arhi gaat in op gemeenschappelijke regelingen als de Dienst (zie Bijlage 5 voor de
betreffende wettekst).
Daarnaast zijn er organisatorische aandachtspunten bij een fusie van gemeenten. De
VNG heeft hier verschillende documenten voor beschikbaar. Biivoorbeeld Factsheet II
"Van voorstel tot herindeling". In dit document wordt een uitleg gegeven over de
voorbereidingen die gemeenten moeten treffen om tot herindeling te komen. Ingegaan
wordt op het proces om tot een herindelingsvoorstel te komen en hoe de organisatie zich
voorbereidt door middel van een projectorganisatie.
Daarnaast is er in Factsheet II aandacht voor de harmonisering van beleid en
verordeningen.
4.2.3 Financiele impact
Aangezien er sprake is van een herindeling, worden op basis van de Wet arhi de
verplichtingen naar de Dienst toe overgenomen door de fusiegemeente als rechtsopvolger
van gemeente Leeuwarderadeel. In deze rapportage wordt uitgegaan van een liquidatie
van de gemeenschappelijke regeling in 2018. De kosten en andere gevolgen die
voortvloeien uit de liquidatie zullen daarom voor rekening zijn van de fusiegemeente.
26