over lagere tarieven, waarbij zorgaanbieders meer dan in het verleden ruimte krijgen om zelf een
aanpak te ontwikkelen. Minder regels en bureaucratie.
De derde ingreep is versobering van het aanbod aan huishoudelijke hulp (HH). Dat is nodig omdat
het gaat om een groot budget, waarop 40% door het Rijk wordt gekort. Sturing op deze uitgaven is
daarmee onvermijdelijk. Voorstel is om HH tot 3 uur als Algemene Voorziening te beschouwen.
In het beleidsvoorstel wordt uitgewerkt hoe deze keuze kan worden gemaakt en tegelijkertijd moet
voorkomen worden dat mensen die echt geen middelen hebben in de problemen raken.
Door deze drie ingrepen organiseren we de basis voor een sociale infrastructuur, waarin uitvoerende
partijen ruimte hebben om ook in de uitvoering te vernieuwen en realiseren we naar verwachting voor
2015 een aanpak die past binnen het beschikbare budget.
1.4. Lokaal/ regionaal/provinciaal
In de Jeugdwet en de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen geldt de verplichting tot
bovengemeentelijke samenwerking. Enkele beleidspunten vloeien daaruit voort.
Met betrekking tot de Jeugdwet wordt op lokaal, regionaal en provinciaal niveau samengewerkt.
Omdat het Rijk Fryslan ziet als een Jeugdzorgregio werken de 24 Friese gemeenten samen in de
beleidsvoorbereiding onder noemer Zorg voor Jeugd Fryslan. De notitie 'Het Kompas' en het
Regionaal Transitiearrangement (RTA) zijn gezamenlijk voorbereid. Het Omvormingsplan Transitie
Jeugdzorg is de uitwerking van het RTA en op provinciaal niveau voorbereid. Uitgangspunt is taken
zo lokaal mogelijk op te pakken en uit te voeren. Vereist specialisme en efficiente inzet en organisatie
daarvan bepalen de schaal van aanpak. Specialistische taken zoals jeugdreclassering,
kinderbeschermingsmaatregelen, specialistische jeugdzorg w.o. crisisopvang en het Advies en
meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling (AMHK) worden provinciaal voorbereid en
gecontracteerd. Toegang, toeleiding en (ambulante) ondersteuning (collectief en individueel) worden
vooral lokaal en regionaal voorbereid en gecontracteerd.
Bij de Participatiewet zien we efficiency door het beleid meer te specificeren op regionaal en lokaal
niveau. Op grond van het Sociaal Akkoord wordt de arbeidsmarktregio doorontwikkeld tot een
Werkbedrijf Friesland op provinciale schaal. Vanuit het regionale Werkbedrijf (voor onze arbeids
marktregio op provinciaal niveau) wordt bij een aantal keuzes ook wettelijk een regionale samenhang
verwacht, gericht op werk en participatie. De belangrijkste opgave is om vraag en aanbod bij elkaar te
brengen. Dit vereist een helder regionaal systeem, waarin we mensen op vacatures weten te plaatsen.
Dat wordt de opgave binnen de netwerkstructuur van het regionale werkbedrijf. Sub-regionale en
lokale beleidsvoomemens worden op het niveau van Fryslan-West (onder Werkvermogen!) en de
Dienst SoZaWe uitgewerkt.
De transitie AWBZ/Wmo wordt vooral lokaal en regionaal voorbereid. De Stuurgroep en projectgroep
sociaal domein is een samenwerkingsverband van de gemeenten in Noord-west Fryslan. Op
provinciaal niveau is er een Wmo/AWBZ werkgroep die is gericht op afstemming en uitwisseling.
1.5. Financiele kaders
Bij beleid hoort een fmancieel kader. De financiele gevolgen van de decentralisatie zijn nog niet
volledig in beeld. De onduidelijkheid betrefit het aantal clienten en de kosten die gemaakt moeten
worden voor de inkoop van zorg. Daarom zijn de financiele kaders nog onzeker en is voorzichtigheid
geboden bij het ramen van uitgaven.
Wei is duidelijk welke budgetten we per gemeente kunnen verwachten en kunnen we de financiele
opgave ramen. In onderstaande tabel geven we het overzicht voor Noord-west Fryslan. In bijlage 2 is
het overzicht per gemeente uitgewerkt.
5