sociale omgeving. Hiermee is het handelen toegesneden op de specifieke situatie en context van een dorp/gebied. 4.2. De uitgangspunten en kaders in het provinciate samenwerkingsverband De Friese gemeenten, provincie en zorgverzekeraar/zorgkantoor de Friesland werken samen aan de voorbereiding en uitvoering van de Jeugdwet onder de naam 'Zorg voor Jeugd Fryslan'. In 2013 is provinciaal 'het Kompas Zorg voor Jeugd' tot stand gekomen. Het Kompas beschrijft de visie op, en de aanpak van de transitie van de jeugdzorg. Het Kompas geeft richting en dient als leidraad voor de keuzes en activiteiten die in het kader van de transitie van de jeugdzorg gemaakt en uitgevoerd moeten worden. In het Regionaal Transitiearrangement Zorg voor Jeugd hebben de Friese gemeenten en zorgaanbieders afspraken gemaakt. Doelstellingen van het arrangement zijn zorgcontinui'teit, continuTteit van zorginfrastructuur en beperking van frictiekosten in de overgangsperiode (in ieder geval het jaar 2015). Dit geldt voor de overdracht van de door de provincie gefmancierde instellingen (BJZ en Jeugdhulp Friesland) en de aanbieders van jeugdhulp die nu nog door de Zorgverzekeraars worden gecontracteerd. Voor kinderen, jongeren en ouders die nu in een hulpverleningstraject zitten geldt vanaf 1 januari 2015 een overgangsperiode van 2 jaar. Op basis van het Kompas Zorg voor jeugd en het Regionaal Transitie Arrangement stellen de gemeenten, in provinciaal verband, een functioned ontwerp (omvormingsplan) op voor bestuurlijk, financieel en organisatorisch kader voor toegang en toeleiding, arrangementen die aansluiten op vraaglokaal uitleveren, financiering en monitoring. Samenwerking is verplicht voor een aantal taken. Voor andere jeugdhulpvormen geldt dat vrijwillige samenwerking op provinciaal niveau voor de hand ligt omdat deze: Te specialistisch zijn; een bepaalde schaalgrootte vragen; een bepaalde expertise vragen; om inkoopmacht en efficientie te organiseren. De verplichte samenwerking vindt plaats voor op de onderdelen kinderbescherming, jeugdreclassering en bepaalde specialistische vormen van zorg en gesloten jeugdhulp in het kader van ernstige opgroei- en opvoedingsproblemen. Gemeenten worden verder verantwoordelijk om op bovenlokaal niveau een Advies- en Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (AMHK) te organiseren. De Friese gemeenten hebben besloten dat BJZ wordt omgevormd tot een gecertificeerde instelling op Friese schaal voor de functies AMHK, jeugdbescherming, jeugdreclassering en de beschermings-regiefunctie op zaken die neigen naar drang voor de jaren 2015-2016. Tevens is besloten tot continuTteit van de clientondersteuning voor de MEE-doelgroepen en de integrate Vroeghulp voor het jaar 2015. Voor overige provinciate samenwerking is de uitgangspuntennotitie 'Inkoop Zorg voor Jeugd Fryslan' opgesteld. Deze is onder andere gebaseerd op het Kompas en het RTA. In deze notitie zijn ook de uitgangspunten opgenomen voor de inkoop van jeugdhulp ten behoeve van 2015. De samenwerking zal met name gericht zijn op het invullen van de opdrachtgevende relatie met de betrokken instellingen. Gezamenlijk wordt bepaald wat de instellingen moeten doen en binnen welk budget. Tot op heden bestaat de provinciate samenwerking vooral uit 'afstemmen'. Om de samenwerking een formele basis te geven is gekozen voor het centrumgemeente model. De gemeente Leeuwarden treedt daarbij vanaf 2015 op als centrumgemeente. De zorg ten behoeve van 2015 moet in 2014 ingekocht worden. Het is niet haalbaar om de inkoop van deze zorg door de toekomstige centrumgemeente te laten uitvoeren, daarom worden er voorbereidingen getroffen om zorg middels een inkoopnetwerk in te kopen. Zie bijlage 1. Overigens is er een landelijk arrangement afgesloten voor enkele specifieke functies. Binnen deze afspraken kan een gemeente deze zorg inschakelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 49