sociale omgeving. Hiermee is het handelen toegesneden op de specifieke situatie en context van een
dorp/gebied.
4.2. De uitgangspunten en kaders in het provinciate samenwerkingsverband
De Friese gemeenten, provincie en zorgverzekeraar/zorgkantoor de Friesland werken samen aan de
voorbereiding en uitvoering van de Jeugdwet onder de naam 'Zorg voor Jeugd Fryslan'.
In 2013 is provinciaal 'het Kompas Zorg voor Jeugd' tot stand gekomen. Het Kompas beschrijft de
visie op, en de aanpak van de transitie van de jeugdzorg. Het Kompas geeft richting en dient als
leidraad voor de keuzes en activiteiten die in het kader van de transitie van de jeugdzorg gemaakt en
uitgevoerd moeten worden.
In het Regionaal Transitiearrangement Zorg voor Jeugd hebben de Friese gemeenten en
zorgaanbieders afspraken gemaakt. Doelstellingen van het arrangement zijn zorgcontinui'teit,
continuTteit van zorginfrastructuur en beperking van frictiekosten in de overgangsperiode (in ieder
geval het jaar 2015). Dit geldt voor de overdracht van de door de provincie gefmancierde instellingen
(BJZ en Jeugdhulp Friesland) en de aanbieders van jeugdhulp die nu nog door de Zorgverzekeraars
worden gecontracteerd. Voor kinderen, jongeren en ouders die nu in een hulpverleningstraject zitten
geldt vanaf 1 januari 2015 een overgangsperiode van 2 jaar. Op basis van het Kompas Zorg voor jeugd
en het Regionaal Transitie Arrangement stellen de gemeenten, in provinciaal verband, een functioned
ontwerp (omvormingsplan) op voor bestuurlijk, financieel en organisatorisch kader voor toegang en
toeleiding, arrangementen die aansluiten op vraaglokaal uitleveren, financiering en monitoring.
Samenwerking is verplicht voor een aantal taken. Voor andere jeugdhulpvormen geldt dat vrijwillige
samenwerking op provinciaal niveau voor de hand ligt omdat deze:
Te specialistisch zijn;
een bepaalde schaalgrootte vragen;
een bepaalde expertise vragen;
om inkoopmacht en efficientie te organiseren.
De verplichte samenwerking vindt plaats voor op de onderdelen kinderbescherming, jeugdreclassering
en bepaalde specialistische vormen van zorg en gesloten jeugdhulp in het kader van ernstige opgroei-
en opvoedingsproblemen. Gemeenten worden verder verantwoordelijk om op bovenlokaal niveau een
Advies- en Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (AMHK) te organiseren. De Friese
gemeenten hebben besloten dat BJZ wordt omgevormd tot een gecertificeerde instelling op Friese
schaal voor de functies AMHK, jeugdbescherming, jeugdreclassering en de beschermings-regiefunctie
op zaken die neigen naar drang voor de jaren 2015-2016.
Tevens is besloten tot continuTteit van de clientondersteuning voor de MEE-doelgroepen en de
integrate Vroeghulp voor het jaar 2015. Voor overige provinciate samenwerking is de
uitgangspuntennotitie 'Inkoop Zorg voor Jeugd Fryslan' opgesteld. Deze is onder andere gebaseerd op
het Kompas en het RTA. In deze notitie zijn ook de uitgangspunten opgenomen voor de inkoop van
jeugdhulp ten behoeve van 2015. De samenwerking zal met name gericht zijn op het invullen van de
opdrachtgevende relatie met de betrokken instellingen. Gezamenlijk wordt bepaald wat de instellingen
moeten doen en binnen welk budget.
Tot op heden bestaat de provinciate samenwerking vooral uit 'afstemmen'. Om de samenwerking een
formele basis te geven is gekozen voor het centrumgemeente model. De gemeente Leeuwarden treedt
daarbij vanaf 2015 op als centrumgemeente. De zorg ten behoeve van 2015 moet in 2014 ingekocht
worden. Het is niet haalbaar om de inkoop van deze zorg door de toekomstige centrumgemeente te
laten uitvoeren, daarom worden er voorbereidingen getroffen om zorg middels een inkoopnetwerk in
te kopen. Zie bijlage 1. Overigens is er een landelijk arrangement afgesloten voor enkele specifieke
functies. Binnen deze afspraken kan een gemeente deze zorg inschakelen.