Het AMHK is 24 uur per dag bereikbaar en draagt zorg voor een adequate afhandeling van crisismeldingen. Er komt een landelijk gratis telefoonnummer, waarbij de vraag in de juiste regio wordt neergelegd. Het AMHK betrekt direct het lokale veld en stemt af wie de casusregie op zich neemt. Ook betrekt ze tijdig andere relevante partnerorganisaties. De RvdK12 behoudt zijn wettelijke taken op het terrein van de jeugdbescherming en jeugdreclassering. Dat betekent dat gemeenten en de RvdK vanaf 2015 intensief met elkaar gaan samenwerken. Landelijk is een Model Samenwerkingsprotocol ontwikkeld, een raamwerk dat voldoet aan de wettelijke eisen. Dit raamwerk dient voor de gemeenten in Fryslan te worden ingevuld. Daarbij zijn beleidskeuzes te maken die aansluiten bij de lokale of regionale situatie. Gemeenten en RvdK maken afspraken over: De toeleiding naar het gedwongen kader De samenwerking tijdens het raadsonderzoek De afronding van het raadsonderzoek (wel/geen maatregel) Beeindiging van de kinderbeschermingsmaatregel Verderstrekkende maatregelen bij langdurige uithuisplaatsing Nazorg na jeugddetentie Uitvoering taakstraffen Schoolverzuim 4.6. Wettelijke kwaliteitseisen Op 1 april 2014 is de wijziging van de Wet op de jeugdzorg door de Tweede Kamer aangenomen die de professionalisering van de jeugdzorg regelt. Deze wetswijziging verplicht jeugdzorgorganisaties geregistreerde beroepskrachten in te zetten. Gemeenten worden verantwoordelijk voor de kwaliteit van de uitvoering van alle vormen van jeugdhulp. In de Jeugdwet en het Besluit Jeugdwet worden kwaliteitseisen aan jeugdhulp gesteld. De kwaliteitseisen aan de te leveren diensten zullen via (inkoop)contracten hierbij aansluiten. Ook kan hiervoor gebruik worden gemaakt van voortgangsrapportages, keurmerken, klachtenregistratie en onderzoeken naar klanttevredenheid. Daarbij dient de gemeente te zorgen voor een effectieve en laagdrempelige klachtenregeling voor jeugdigen en hun ouders/verzorgers en pleegouders bij de instelling waarvan zij hulp ontvangen. Kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering mogen alleen worden uitgevoerd door instellingen die gecertificeerd zijn voor een van deze of beide taken. Met de overige Friese gemeenten hebben we besloten om deze taken samen met de jeugdbescherming en jeugdreclassering bij Bureau Jeugdzorg(BJZ) te beleggen. BJZ wordt hiertoe omgevormd tot een Gecertificeerde Instelling op basis van de Jeugdwet. Het toezicht op de jeugdhulp blijft straks landelijk geregeld. Het Rijk houdt toezicht op de uitvoering van de wet door de gemeenten. Ook is er toezicht op de instellingen voor jeugdhulp in verband met het kwaliteitsregime van de Jeugdwet. Het rijk werkt samen met gemeenten aan een monitorsysteem dat geschikt is voor het realiseren van drie gebruiksdoelen: Het leveren van informatie vanuit het primaire proces voor gemeenten om uitvoering en sturing te geven aan het sociale domein, zoals declaratiegegevens van aanbieders; het bieden van informatie vanuit het college aan de gemeenteraad, zodat zij de uitvoering van de taken die de gemeente uitvoert kan beoordelen en evt. besluiten kan nemen over aanpassingen in de uitvoering; het verstrekken van informatie die nodig is voor de verantwoordelijke Minister om te bepalen of de te behalen resultaten en effecten zijn gerealiseerd. 12 RvdK=raad van de kinderbescherming 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 52