Het AMHK is 24 uur per dag bereikbaar en draagt zorg voor een adequate afhandeling van
crisismeldingen. Er komt een landelijk gratis telefoonnummer, waarbij de vraag in de juiste regio
wordt neergelegd. Het AMHK betrekt direct het lokale veld en stemt af wie de casusregie op zich
neemt. Ook betrekt ze tijdig andere relevante partnerorganisaties.
De RvdK12 behoudt zijn wettelijke taken op het terrein van de jeugdbescherming en jeugdreclassering.
Dat betekent dat gemeenten en de RvdK vanaf 2015 intensief met elkaar gaan samenwerken.
Landelijk is een Model Samenwerkingsprotocol ontwikkeld, een raamwerk dat voldoet aan de
wettelijke eisen. Dit raamwerk dient voor de gemeenten in Fryslan te worden ingevuld. Daarbij zijn
beleidskeuzes te maken die aansluiten bij de lokale of regionale situatie.
Gemeenten en RvdK maken afspraken over:
De toeleiding naar het gedwongen kader
De samenwerking tijdens het raadsonderzoek
De afronding van het raadsonderzoek (wel/geen maatregel)
Beeindiging van de kinderbeschermingsmaatregel
Verderstrekkende maatregelen bij langdurige uithuisplaatsing
Nazorg na jeugddetentie
Uitvoering taakstraffen
Schoolverzuim
4.6. Wettelijke kwaliteitseisen
Op 1 april 2014 is de wijziging van de Wet op de jeugdzorg door de Tweede Kamer aangenomen die
de professionalisering van de jeugdzorg regelt. Deze wetswijziging verplicht jeugdzorgorganisaties
geregistreerde beroepskrachten in te zetten. Gemeenten worden verantwoordelijk voor de kwaliteit van
de uitvoering van alle vormen van jeugdhulp. In de Jeugdwet en het Besluit Jeugdwet worden
kwaliteitseisen aan jeugdhulp gesteld. De kwaliteitseisen aan de te leveren diensten zullen via
(inkoop)contracten hierbij aansluiten. Ook kan hiervoor gebruik worden gemaakt van
voortgangsrapportages, keurmerken, klachtenregistratie en onderzoeken naar klanttevredenheid.
Daarbij dient de gemeente te zorgen voor een effectieve en laagdrempelige klachtenregeling voor
jeugdigen en hun ouders/verzorgers en pleegouders bij de instelling waarvan zij hulp ontvangen.
Kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering mogen alleen worden uitgevoerd door
instellingen die gecertificeerd zijn voor een van deze of beide taken. Met de overige Friese gemeenten
hebben we besloten om deze taken samen met de jeugdbescherming en jeugdreclassering bij Bureau
Jeugdzorg(BJZ) te beleggen. BJZ wordt hiertoe omgevormd tot een Gecertificeerde Instelling op basis
van de Jeugdwet.
Het toezicht op de jeugdhulp blijft straks landelijk geregeld. Het Rijk houdt toezicht op de uitvoering
van de wet door de gemeenten. Ook is er toezicht op de instellingen voor jeugdhulp in verband met het
kwaliteitsregime van de Jeugdwet.
Het rijk werkt samen met gemeenten aan een monitorsysteem dat geschikt is voor het realiseren van
drie gebruiksdoelen:
Het leveren van informatie vanuit het primaire proces voor gemeenten om uitvoering en sturing te
geven aan het sociale domein, zoals declaratiegegevens van aanbieders;
het bieden van informatie vanuit het college aan de gemeenteraad, zodat zij de uitvoering van de
taken die de gemeente uitvoert kan beoordelen en evt. besluiten kan nemen over aanpassingen in
de uitvoering;
het verstrekken van informatie die nodig is voor de verantwoordelijke Minister om te bepalen of
de te behalen resultaten en effecten zijn gerealiseerd.
12 RvdK=raad van de kinderbescherming
25