afgeschaald. Hierbij kunnen partijen van de ondersteunings- en zorgketen en partijen van de justitieketen15 betrokken zijn. Via justitie kan een systeem van drang en dwang (strafrechtelijke en/of bestuurlijke maatregelen) worden gecreeerd dat ondersteunend is aan en versterkend uitwerkt op de integrale aanpak. 3.8 Niet weten hoe te handelen is geen reden om niet te handelen Zowel voor inwoners als professionals is het van belang dat er geen belemmeringen zijn om bij vermoedens over mishandeling advies te vragen bij Veilig Thuis Fryslan (het AMHK). Ditzelfde geldt voor het doen van een melding bij Veilig Thuis Fryslan. De invoering van de verplichte meldcode draagt er aan bij dat professionals goed toegerust zijn om op de juiste manierte handelen bij zorgen over kindermishandeling of geweld in de huiselijke kring. Ook de inwoners van alle Friese gemeenten, als zijnde medeverantwoordelijk voor hun naasten, moeten actief worden uitgenodigd om hun vermoedens over mishandeling te bespreken met het AMHK. De cultuur van handelingsverlegenheid dient te worden doorbroken. In het volgende hoofdstuk is beschreven hoe deze uitgangspunten in Fryslan worden geconcretiseerd tot afspraken. 19 14 14 Bijvoorbeeld: maatschappelijk werk, aanbieders van zorg en welzijn, maatschappelijke en vrouwenopvang, verslavingszorg, jeugdzorg, geestelijke gezondheidszorg, AMHK, Bureau Jeugdzorg, de GGD, ziekenhuizen, slachtofferhulp. 15 Bijvoorbeeld: politie, openbaar ministerie, reclassering, Raad van de Kinderbescherming, forensische psychiatrie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 111