(multidisciplinaire) professionals. Indien nodig, is het eerste doel het herstellen van de
veiligheid voor de betrokkenen op een zodanige manier dat de grootste kans bestaat dat het
uiteindelijk tot een duurzame veilige situatie leidt. Het opleggen van een huisverbod aan de
dader kan als instrument worden ingezet. Dit wordt uitgevoerd door het veiligheidsdomein
en is een bestuurlijke maatregel die de burgemeester aan kan wenden. Een verzoek voor
een onderzoek door de Raad van de Kinderbescherming kan door het lokale veld en door
Veilig Thuis Fryslan (overleg jeugdbeschermingstafels16) worden gedaan. Deze overleggen
worden georganiseerd door Veilig Thuis Fryslan. Bij vermoeden van kindermishandeling kan
Veilig Thuis Fryslan ook gebruik maken van een speciaal weegteam17 met eventueel als inzet
een tijdelijk huisverbod. Momenteel looptereen pilot inzet tijdelijk huisverbod bij een
vermoeden van kindermishandeling, mede omdat de afweging om een huisverbod bij een
vermoeden van kindermishandeling meer voorbereiding vergt dan bij een 'normaal'
huisverbod. Het is een maatregel die altijd opgelegd kan worden en los staat van de pilot. Bij
de evaluatie wordt o.a. gekeken of er een provinciaal weegteam komt of dat alle gemeenten
dit individueel moeten oppakken.
Naast deze eerste schifting wordt vervolgens (vaak ook gelijktijdig) een heldere en volledige
analyse gemaakt van de problemen op de levensgebieden en de veroorzakers hiervan. Bij
het maken van deze integrate analyse is het van groot belang dat dit snel na een incident
gebeurt. Op dat moment kan de crisis goed worden benut. Met alle leden van het
gezinssysteem, inclusief de pleger(s) en eventueel aanwezige kinderen, wordt gesproken om
een totaalbeeld te krijgen. Dit betekent dat aan het begin van het traject deskundigheid
beschikbaar is om voor deze schifting en integrale analyse te zorgen. Voor de triage, de
integrale probleemanalyse en het formuleren van het veiligheidsplan is het noodzakelijk dat
informatie-uitwisseling tussen politie, justitie en hulp- en zorgverlening mogelijk is. Hierbij is
het belangrijk om ook de informatie te gebruiken waarover de lokale gebiedsteams
beschikken. Veilig Thuis Fryslan spreekt met de partijen af wie de verantwoordelijkheid heeft
voor het formuleren van het veiligheidsplan. Zoveel mogelijk wordt dit bij het lokale veld
neergelegd. Tevens zorgt Veilig Thuis Fryslan er voor dat bij het opstellen van de integrale
analyse met alle betrokkenen bij de casus wordt gesproken.
2. Een integraal plan en afspraken over regie
Op de integrale analyse volgt het formuleren van het integrale ondersteuningsplan. Dit
wordt op initiatief van lokale veld steeds samen met het gezinssysteem gemaakt. Veilig Thuis
Fryslan kan hierbij helpen. Het uitgangspunt hierbij is lokaal wat kan en bovenlokaal wat
moet. Daarmee is een belangrijke taak weggelegd voor het lokale veld. Alle onderdelen van
zorg, hulp en behandeling verspreid over de leefgebieden en voor de verschillende
gezinsleden (slachtoffers en daders) zijn in het ondersteuningsplan opgenomen. Omdat er
24
15 In het "Samenwerkingsprotocol Gemeenten in Friesland - Raad voor de Kinderbescherming, regio Noord
Nederland" (September 2014) is de aanpak van de jeugdbeschermingstafels beschreven.
17 In bijlage 3 wordt deze werkwijze uitgelegd.