(multidisciplinaire) professionals. Indien nodig, is het eerste doel het herstellen van de veiligheid voor de betrokkenen op een zodanige manier dat de grootste kans bestaat dat het uiteindelijk tot een duurzame veilige situatie leidt. Het opleggen van een huisverbod aan de dader kan als instrument worden ingezet. Dit wordt uitgevoerd door het veiligheidsdomein en is een bestuurlijke maatregel die de burgemeester aan kan wenden. Een verzoek voor een onderzoek door de Raad van de Kinderbescherming kan door het lokale veld en door Veilig Thuis Fryslan (overleg jeugdbeschermingstafels16) worden gedaan. Deze overleggen worden georganiseerd door Veilig Thuis Fryslan. Bij vermoeden van kindermishandeling kan Veilig Thuis Fryslan ook gebruik maken van een speciaal weegteam17 met eventueel als inzet een tijdelijk huisverbod. Momenteel looptereen pilot inzet tijdelijk huisverbod bij een vermoeden van kindermishandeling, mede omdat de afweging om een huisverbod bij een vermoeden van kindermishandeling meer voorbereiding vergt dan bij een 'normaal' huisverbod. Het is een maatregel die altijd opgelegd kan worden en los staat van de pilot. Bij de evaluatie wordt o.a. gekeken of er een provinciaal weegteam komt of dat alle gemeenten dit individueel moeten oppakken. Naast deze eerste schifting wordt vervolgens (vaak ook gelijktijdig) een heldere en volledige analyse gemaakt van de problemen op de levensgebieden en de veroorzakers hiervan. Bij het maken van deze integrate analyse is het van groot belang dat dit snel na een incident gebeurt. Op dat moment kan de crisis goed worden benut. Met alle leden van het gezinssysteem, inclusief de pleger(s) en eventueel aanwezige kinderen, wordt gesproken om een totaalbeeld te krijgen. Dit betekent dat aan het begin van het traject deskundigheid beschikbaar is om voor deze schifting en integrale analyse te zorgen. Voor de triage, de integrale probleemanalyse en het formuleren van het veiligheidsplan is het noodzakelijk dat informatie-uitwisseling tussen politie, justitie en hulp- en zorgverlening mogelijk is. Hierbij is het belangrijk om ook de informatie te gebruiken waarover de lokale gebiedsteams beschikken. Veilig Thuis Fryslan spreekt met de partijen af wie de verantwoordelijkheid heeft voor het formuleren van het veiligheidsplan. Zoveel mogelijk wordt dit bij het lokale veld neergelegd. Tevens zorgt Veilig Thuis Fryslan er voor dat bij het opstellen van de integrale analyse met alle betrokkenen bij de casus wordt gesproken. 2. Een integraal plan en afspraken over regie Op de integrale analyse volgt het formuleren van het integrale ondersteuningsplan. Dit wordt op initiatief van lokale veld steeds samen met het gezinssysteem gemaakt. Veilig Thuis Fryslan kan hierbij helpen. Het uitgangspunt hierbij is lokaal wat kan en bovenlokaal wat moet. Daarmee is een belangrijke taak weggelegd voor het lokale veld. Alle onderdelen van zorg, hulp en behandeling verspreid over de leefgebieden en voor de verschillende gezinsleden (slachtoffers en daders) zijn in het ondersteuningsplan opgenomen. Omdat er 24 15 In het "Samenwerkingsprotocol Gemeenten in Friesland - Raad voor de Kinderbescherming, regio Noord Nederland" (September 2014) is de aanpak van de jeugdbeschermingstafels beschreven. 17 In bijlage 3 wordt deze werkwijze uitgelegd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 116