ook vaak justitiele en door het domein veiligheid van de gemeente ingezette trajecten lopen
is afstemming en waar mogelijk samenwerking cruciaal. Veilig Thuis Fryslan is de
verbindende factor in het drang- en dwangkader en houdt rekening met de verschillende
maatregelen die van toepassing zijn (bestuurlijk, civiel en strafrechtelijk). De inzet van het
Veiligheidshuis dient hierbij te worden benut voor de casuistiek waar, naast geweld in de
huiselijke kring, andere criminele of overlast gerelateerde activiteiten gaande zijn. Hierbij
hoort ook de casuistiek waar geweld terugkeert en het niet lukt om voortgang te boeken.
Hierdoor kan een systeem van drang en dwang worden georganiseerd waardoor het
integrale plan compleet wordt. Verder is het van belang dat er duidelijke afspraken zijn
vastgelegd over wie verantwoordelijk is voor de regie bij de te onderscheiden fasen van de
integrale ketenaanpak en wat de betrokken partijen daaronder verstaan. Afspraken over op
en afschalen worden hierin meegenomen.
Afspraak 5:
De gemeente Leeuwarden werkt in overleg met de regio Groningen en Drenthe
(vanwege de regio-indeling van het Openbaar Ministerie en de politie), de
justitiele partners, de zorgpartners en de Friese gemeenten, een voorstel uit
voor:
a. Een optimale informatieverzameling die nodig is voor de formulering van
het integrale ondersteuningsplan voor slachtoffers en daders.
b. De definiering en organisatie van regie in de integrale ketenaanpak.
Afspraken over op- en afschalen worden hierin meegenomen.
Dit voorstel sluit aan op de taken van het lokale veld, Veilig Thuis Fryslan (AMHK),
de taken van het Veiligheidshuis Fryslan (VHF) en het veiligheidsdomein.
4.5 0pvang en hulpverlening
Dit onderdeel van de keten richt zich op de uitvoering van het integrale ondersteuningsplan.
Opnieuw zijn de uitgangspunten van de regiovisie bij dit deel richtinggevend voor de wijze
waarop dit wordt uitgevoerd. Met name de volgende uitgangspunten zijn hierop van
toepassing:
Systeemgericht (integrale aanpak van 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener)
Focus op eigen kracht en sociaal netwerk
Lokaal wat kan en bovenlokaal wat moet
Samenwerking tussen domeinen (lokaal/provinciaal en zorg/justitie) vraagt om
heldere afspraken
25