het neer op het vastleggen van afspraken tussen de gemeente Leeuwarden en de overige 23 Friese
gemeenten in een publiekrechtelijke dienstverleningsovereenkomst. De bedoelde centrumregeling is
een regeling zonder eigen bestuur en zonder eigen uitvoeringsorganisatie en verschilt in die zin
wezenlijk van andere gemeenschappelijke regelingen die er zijn.
Doorslaggevend bij de keuze voor een centrumregeling in de zin van de Wgr is geweest dat het
overgrote deel van de Friese gemeenten, inclusief ook de gemeente Leeuwarden als
centrumgemeente, de voorkeur heeft voor publiekrechtelijke vormgeving van de afspraken. Een
aantal gemeenten heeft daarbij voorwaarden gesteld over condities van uittreding en kosten, in de
uitgewerkte samenwerkingsvorm worden die voorwaarden geaccommodeerd. Verder speelt mee dat
de keus voor de centrumregeling aansluit bij staande praktijk, bijvoorbeeld de recent vormgegeven
samenwerking op ICT-terrein tussen Leeuwarden als centrumgemeente en een aantal andere Friese
gemeenten. Niet onbelangrijk is tot slot, dat de gemeenteraad van Leeuwarden in haar beleidskader
Verbonden Partijen heeft vastgesteld dat publiekrechtelijke vormgeving van samenwerking de
voorkeur geniet.
Aan de centrumregeling nemen de colleges van B&W en de burgemeester deel. De uitvoering van de
taken door de gemeente Leeuwarden betreft voornamelijk bevoegdheden van het college. Het
sluiten van de overeenkomsten met de aanbieders in het sociale domein is echter een bevoegdheid
van de burgemeester op grond van artikel 171, eerste Gemeentewet. Om de volmacht daartoe te
kunnen verlenen aan de burgemeester van Leeuwarden is naast het college, ook de burgemeester als
bestuursorgaan deelnemer aan de centrumregeling.
In de centrumregeling - zie bijlage 1 -wordt een aantal onderwerpen geregeld. De belangrijkste
worden hieronder kort toegelicht.
1.2 Taken voor de centrumregeling
Gelet op het adagium "lokaal, tenzij" gaat de centrumconstructie enkel de volgende bovenlokale
taken uitvoeren voor en namens de 24 Friese gemeenten.
Wettelijk Taken en functie van de centrumconstructie
Beleidsvoorbereiding en inkoop beschermd wonen (incl. jongeren),
Maatschappelijke Opvang/Vrouwenopvang, AMHK.
Jeugdwet Beleidsvoorbereiding en inkoop residentiele zorg inclusief gesloten
zorg, Jeugdbescherming, Jeugdreclassering, Spoedeisende zorg,
jeugd GGZ, jeugd AWBZ - intramuraal2, behandeling en vervoer,
Pleegzorg.
Participatiewet (incFusief Beleidsvoorbereiding omtrent besturing Werkbedrijf inclusief inzel
SUWI/lnvoeringswet PW) instrumenten beschut werk, garantiebanen, loonwaardebepaling,
loonkostensubsidie, SROI3.
De centrumconstructie gaat ten aanzien van deze taken de volgende functies vervullen:
Het organiseren en uitvoeren van de inkoopprocessen voor voornoemde taken uit de
diverse andere onderwerpen" - waarschijnlijk per 1 januari a.s. - wordt het derde lid van artikel 8
vernummerd naar het vierde lid. In de Centrumregeling zelf wordt daarom al verwezen naar artikel
8, vierde lid, van de Wgr.
2 Te onderscheiden van de taak "Jeugd ABWZ - extramuraal", die geen onderdeel uitmaakt van het
takenpakket van de centrumconstructie, maar door gemeenten zelf of in samenwerking met andere
gemeenten worden georganiseerd.
3 Hieronder valt niet de contractering van de SW-bedrijven en/of intergemeentelijke sociale
diensten; dat blijven de gemeenten zelf doen.