Jeugdwet en de WMO, inclusief de daarvoor benodigde beleidsvoorbereiding; en De beleidsvoorbereiding op die onderdelen uit de Participatiewet waarop dat wettelijk verplicht is of bestuurlijk gewenst is. 2.1 Duur afsprakert centrumconstructie De centrumregeling wordt voor onbepaalde tijd aangegaan. De taken waarvoor regionale samenwerking wettelijk verplicht is (AMHK en afspraken Werkbedrijf) worden daar ondergebracht voor zo lang als die wettelijke verplichting geldt. Voor de taken op het terrein van Jeugd en Wmo geldt de samenwerkingsafspraak voor beleidsvoorbereiding en inkoop van zorg voor de jaren 2015, 2016 en 2017. De rol van de centrumconstructie in 2015 voor deze taken zal vermoedelijk beperkt zijn, aangezien er in een apart traject door de gemeenten zelf al zorg voor 2015 is ingekocht. Niet uit te sluiten valt dat hierin de komende maanden nog verandering komt. Verschillende gemeenten willen namelijk het contractbeheer al in 2015 bij de centrumconstructie onderbrengen. Hierover loopt het overleg. Ais optie geiat verder dat de centrumconstructie vanaf 2018 voor de gemeenten die dat willen de taken op het terrein van Jeugd en Wmo blijft uitvoeren. In 2016 vindt een evaluatie plaatst ten behoeve van besluitvorming in uiterlijk het vierde kwartaal van 2016 over het a! dan niet continueren van de gemaakte afspraken per 1 januari 2018. Zo wordt de continui'teit van de taakuitvoering rondom inkoop van de betreffende taken geborgd en weten de gemeenten en ook Leeuwarden als uitvoerder tijdig hoe de taakuitvoering daarna verloopt: of binnen de centrumgemeente of weer door gemeenten zelf (taakterugname). Kanttekeningen: Onderstaande uitgangspunten zullen voor de gemeente Leeuwarderadeel in het kader van de herindeling met de gemeente Leeuwarden moeten worden beoordeeld: Gemeenten die besluiten per 1 januari 2018 niet langer deel te nemen aan samenwerking op Jeugd en WMO dragen de frictiekosten, indien en voor zover die ontstaan voor de centrumconstructie doordat zij niet langer participeren in dat deel van de centrumregeling. Om deze frictiekosten zoveel mogelijk te beperken sluit de centrumconstructie op deze twee beleidsterreinen (Jeugd en WMO), behoudens mogelijk op het onderdeel AMHK, geen inkoopcontracten en/of verleent zij geen beschikkingen die langer lopen dan twee jaar (dus uiterlijk tot en met 31 december 2017). Om dezelfde reden werkt de centrumconstructie zoveel mogelijk met tijdelijke contracten voor het aan te trekken personeel. Deze twee beheersmaatregelen worden ingezet om het ontstaan van frictiekosten eind 2017 te voorkomen en als deze toch ontstaan deze maximaal te beperken. In de eerste ramingen gemaakt door de gemeente Leeuwarden blijkt dat de totale kosten (personele kosten, materiele kosten, kapitaallasten en - alleen in 2015 - oprichtingskosten) voor de centrumconstructie in 2015 2,88 miljoen bedragen, in 2016 2,77 miljoen en in 2017 2,77 miljoen. Deze kostenraming betreft een zo goed mogelijke inschatting als op dit moment te maken is, aangezien nog veel onduidelijk is over de consequenties in de uitvoering van de decentralisatie, vooral op het gebied van de Jeugdzorg als nieuwe taak voor gemeenten. Afspraken zijn gemaakt om de kosten voor de centrumconstructie goed te monitoren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 140