ving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft
(artikel 10b, eerste lid, van de Participatiewet). Hiervoor is dus geen aanvraag van een
persoon nodig. Het dagelijks bestuur maakt uit de personen uit de doelgroep een voorselectie. Het
dagelijks bestuur moet bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen advies
inwinnen voorde beoordeling of de geselecteerde personen uitsluitend in een beschutte
omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben.
Stap 2: advies Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen
Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen adviseert het dagelijks bestuur met
betrekking tot het oordeel of een persoon tot de doelgroep beschut werk behoort. Het
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen voert op basis van landelijke criteria een
beoordeling uit (artikel 10b, tweede lid, van de Participatiewet).
Stap 3: besluit dagelijks bestuur
Op basis van het advies van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen beslist het dagelijks
bestuur of iemand tot de doelgroep 'beschut werk' behoort. Alleen als sprake is van een onzorgvuldige
totstandkoming van het advies van het Uitvoeringsinstituut werknemers-verzekeringen, kan het dage
lijks bestuur besluiten het advies niet te volgen.3
Stap 4: dienstbetrekking 'beschut werk'
Nadat is vastgesteld dat iemand tot de doelgroep 'beschut werk' behoort, zorgt het dagelijks bestuur
ervoor dat deze persoon in een dienstbetrekking onder beschutte omstandigheden aan de slag gaat
(artikel 10b, derde lid, van de Participatiewet). Het kan dan gaan om een privaatrechtelijke of een pu-
bliekrechtelijke dienstbetrekking (artikel 6, eerste lid, onderdeel f, van de Participatiewet). Hoe de
dienstbetrekking wordt georganiseerd, behoort tot de
beleidsvrijheid van gemeenten i.e. de dienst. Een dienstbetrekking kan bijvoorbeeld worden
georganiseerd via een gemeentelijke dienst, NV, BV of stichting. Ook kunnen personen (via
detachering) in een beschutte omgeving bij reguliere werkgevers werken.4
Naast het bepalen van wie in aanmerking kan komen voor beschut zijn in deze verordening vastgelegd
welke voorzieningen voor arbeidsinschakeling ingezet worden om deze
dienstbetrekking mogelijk te maken (derde lid). Tevens is in deze verordening vastgelegd op welke
wijze het dagelijks bestuur de omvang van het aanbod van beschut werk, het aantal beschikbare plek-
ken, vaststelt. De Dienst kan het werk zelf organiseren via bijvoorbeeld een aan de gemeente of dienst
gelieerd bedrijf zoals een SW-bedrijf. Ook kunnen zij afspraken maken met andere reguliere werkge
vers over de voorwaarden waarop zij deze mensen een dergelijke dienstbetrekking aanbieden.5
Omvang beschut werk
Het dagelijks bestuur bepaalt de omvang van het aanbod beschut werk en legt vast hoeveel plekken
voor beschut werk de dienst beschikbaar stelt. Het aanbod is mede afhankelijk van het aantal geschik-
te en beschikbare plaatsen bij werkgevers. Daarom moet het dagelijks
4 Kamerstukken II 2013/14, 33 161, nr. 113.
5Kamerstukken II 2013/14, 33 161, nr. 107, biz. 66.
Pagina 12-13
Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015