Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Begripsbepalingen
Begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht of de Gemeen-
tewet worden niet afzonderiijk gedefinieerd in deze verordening. Deze zijn
vanzelfsprekend van toepassing op deze verordening.
Korte afstand tot de arbeidsmarkt
In artikel 1 van deze verordening is een definitie opgenomen van het begrip 'korte afstand tot de ar
beidsmarkt'. Onder een korte afstand tot de arbeidsmarkt wordt verstaan dat een persoon redelijker-
wijs binnen een jaar geschikt is voor deelname aan de arbeidsmarkt. Dit begrip is van belang in ver-
band met de mogelijkheid tot het opdragen van een tegenprestatie. Zie hierover artikel 4 van deze
verordening.
Grote afstand tot de arbeidsmarkt
In artikel 1 van deze verordening is een definitie opgenomen van het begrip 'grote afstand tot de ar
beidsmarkt'. Onder een grote afstand tot de arbeidsmarkt wordt verstaan dat een
persoon redelijkerwijs niet binnen een jaar geschikt is voor deelname aan de arbeidsmarkt. Dit begrip
is van belang in verband met de mogelijkheid tot het opdragen van een tegenprestatie. Zie hierover
artikel 4 van deze verordening.
Mantelzorg
In artikel 1 van deze verordening is de definitie opgenomen van mantelzorg. Deze begrips-bepaling is
gebaseerd op het begrip zoals dat wordt gehanteerd in de Wet maatschappelijke
ondersteuning (zie artikel 1, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning). Onder mantel
zorg wordt verstaan: langdurige zorg die niet in het kader van een hulpverlenend
beroep wordt geboden aan een hulpbehoevende door personen uit diens directe omgeving, waarbij
zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg van huisgenoten
voor elkaar overstijgt. Het begrip 'mantelzorg' is van belang omdat artikel 4 van deze verordening be-
paalt dat het dagelijks bestuur geen tegenprestatie opdraagt indien een belanghebbende mantelzorg
verricht voor zover het verrichten van mantelzorg naar het oordeel van het dagelijks bestuur redelij
kerwijs noodzakelijk is.
Uit kamerstukken met betrekking tot het begrip 'mantelzorg' zoals neergelegd in de Wet
maatschappelijke ondersteuning volgt dat de vier belangrijkste kenmerken van mantelzorg zijn:
er is een bestaande sociale relatie tussen de zorgvrager en de zorgverlener;
mantelzorg wordt niet verricht in een georganiseerd verband;
het verrichten van mantelzorg is veelal geen bewuste keuze;
het verlenen van mantelzorg is nooit afdwingbaar.
Deze kenmerken zijn ontleend aan diverse kamerstukken zoals TK 2004-2005, 30 169, nr. 1 (Notitie
"De mantelzorger in beeld") en TK 2005-2006, 30 131, nr. C.
Voor mantelzorg is vereist dat de verleende zorg de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar
overstijgt. Voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning hanteren gemeenten veelal
Pagina 7-12
Verordening tegenprestatie Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015