het protocol Gebruikelijke Zorg van het Centrum Indicatiestelling Zorg om vast te stellen of sprake is
van gebruikelijke zorg. Voor de uitleg van wat onder gebruikelijke zorg kan worden aangesloten bij de
definitie van gebruikelijke zorg in het protocol
Gebruikelijke Zorg. Gebruikelijke zorg wordt in dat Protocol als volgt omschreven: de normale, dage-
lijkse zorg die partners of ouders en inwonende kinderen geacht worden elkaar onderling te bieden
omdat ze als leefeenheid een gezamenlijk huishouden voeren en op die grond een gezamenlijke ver-
antwoordelijkheid hebben voor het functioneren van dat huishouden.
Artikel 2. Verslag over beleid
Het dagelijks bestuur zendt periodiek (bijvoorbeeld gelijktijdig met de beleidscyclus) aan de gemeente-
raad een verslag over de doeltreffendheid van het beleid inzake het opdragen van een tegenprestatie.
Artikel 3. Inhoud van een tegenprestatie
Het dagelijks bestuur bepaalt aan de hand van de individuele omstandigheden en de voorhanden zijn-
de onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, de aard, de duur en de omvang van de aan
een persoon opte leggen tegenprestatie. Hierbij moet het dagelijks
bestuur de in deze verordening neergelegde criteria in acht nemen. Artikel 3 van deze
verordening stelt voorwaarden ten aanzien van de inhoud van de tegenprestatie. Het dagelijks bestuur
dient maatwerk toe te passen bij het opdragen van een tegenprestatie. Rekening moet worden ge-
houden met de individuele omstandigheden van belanghebbende, waaronder
leeftijd, opleiding, werkervaring en andere relevante persoonlijke omstandigheden. De
werkzaamheden worden immers opgedragen 'naar vermogen'. Het is dus van belang dat
belanghebbende ook in staat is de werkzaamheden te verrichten (zie Rechtbank Zeeland-West-
Brabant 25-02-2013, nr. 12/3649, ECLI:NL:RBZWB:2013:BZ5171).
Als het dagelijks bestuur een tegenprestatie vraagt van belanghebbende, moet het een
duidelijke omschrijving geven van de te verrichten werkzaamheden. Het moet voor een
belanghebbende immers duidelijk zijn welke tegenpresatie van hem wordt verwacht (zie Rechtbank
Zeeland-West-Brabant 25-02-2013, nr. 12/3649, ECLI:NL:RBZWB:2013:BZ5171).
Additionele onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden In artikel 3, eerste lid, van deze ver
ordening is bepaald dat de tegenprestatie onbeloonde maatschappelijk nuttige
werkzaamheden betreffen die additioneel van aard zijn. De maatschappelijk nuttige werkzaamheden
in het kader van de tegenprestatie dienen zich te onderscheiden van
werkzaamheden die door de reguliere arbeidsmarkt verricht worden. Het onderscheid tussen betaalde
en onbetaalde werkzaamheden is afhankelijk van onder meer economische factoren en van keuzes die
mede op basis daarvan door het bedrijfsleven en/of de overheid worden gemaakt (TK 2013-2014, 33
801, nr. 3, p. 30).
Werkzaamheden die kunnen worden ingezet
Het dagelijks bestuur kan onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, die
additioneel van aard zijn, inzetten als tegenprestatie voor zover die werkzaamheden voldoen aan de in
artikel 3, eerste lid, van deze verordening genoemde voorwaarden. Dit betekent dat de als tegenpres
tatie in te zetten werkzaamheid:
a. naar zijn aard niet is gericht op toeleiding tot de arbeidsmarkt;
b. niet is bedoeld als re-integratie-instrument;
Pagina 8-12
Verordening tegenprestatie Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015