Programma 1 Burger en Bestuur
Wat willen we in 2015 be re iken?
Wij willen de komende jaren een gemeente zijn waarbij de dienstverlening aan burgers, organisaties
en maatschappeiijke insteiiingen adequaat en optimaai is. De focus zai zijn dat we met de naderende
herindeling steeds meer de samenwerking met Leeuwarden zullen zoeken. In het najaar van 2015 zal
de gemeenteraad een herindelingsontwerp voor 7 gemeenten in Noordwest Friesland ter
besluitvorming voorgelegd krijgen.
De burgers zullen in de aanloop naar de fusie toe hierover goed voorgelicht worden. Daar waar
mogelijk, zullen we beleid alvast gaan harmoniseren met de gemeente Leeuwarden. Ook in de
ambtelijke organisatie ligt de focus op samenwerking met Leeuwarden.
Wat hebben we daarvoor gedaan in 2015?
Bestuurlijke toekomst
Betere dienstverlening
Burgerparticipatie
Bestuurlijke toekomst
In het proces van de herindeling is ambtelijk en bestuurlijk de route naar het herindelingsontwerp
ingericht. Er wordt gewerkt aan de tekst van een gemeenschappelijk ontwerp wat ter besluitvorming
naar 7 gemeenteraden zal gaan november)In de aanloop naar de herindeling met Leeuwarden zijn
stappen gezet. Voorbeelden zijn rioolbeheer, ICT, Stiens Oost en BGT.
Betere dienstverlening
Eind 2014 heeft de verbouw plaats gevonden van de beide balies in het gemeentehuis, de receptie
en burgerzaken. De gemeente moet nog drie jaar als volwaardige gemeente fungeren en daarom is
het voorstel geschreven om de baliefunctie nog tot 1 januari 2018 volwaardig in te richten. Dit kwam
overeen met het advies dat Tien Organisatieadviseurs bij de QuickScan reeds had geadviseerd om de
baliefuncties te bundelen. De dienstverlening moet up-to-date blijven omdat de wereld om ons heen
verandert en wij mee moeten gaan met de ontwikkelingen. De planne.n zijn naar aard en schaa! van
de gemeente en in het belang van onze burgers en bedrijven en van onze medewerkers. Een
ge'fntegreerde balie is klantvriendelijker doordat bezoekers slechts een balie hoeven te bezoeken. Dit
is duidelijker voor bezoekers en voorkomt onnodig wachten. De gemeente is te klein voor een
volwaardig Klant Contact Centrum. Echter door het realiseren van een geintegreerde balie biedt dit
ontwikkelperspectief voor de medewerkers, hetgeen belangrijk is voor de overgang naar
Leeuwarden. De medewerkers kunnen zich verder ontwikkelen in een meer KCC-achtige functie of in
4