Programma 1 Burger en Bestuur Wat willen we in 2015 be re iken? Wij willen de komende jaren een gemeente zijn waarbij de dienstverlening aan burgers, organisaties en maatschappeiijke insteiiingen adequaat en optimaai is. De focus zai zijn dat we met de naderende herindeling steeds meer de samenwerking met Leeuwarden zullen zoeken. In het najaar van 2015 zal de gemeenteraad een herindelingsontwerp voor 7 gemeenten in Noordwest Friesland ter besluitvorming voorgelegd krijgen. De burgers zullen in de aanloop naar de fusie toe hierover goed voorgelicht worden. Daar waar mogelijk, zullen we beleid alvast gaan harmoniseren met de gemeente Leeuwarden. Ook in de ambtelijke organisatie ligt de focus op samenwerking met Leeuwarden. Wat hebben we daarvoor gedaan in 2015? Bestuurlijke toekomst Betere dienstverlening Burgerparticipatie Bestuurlijke toekomst In het proces van de herindeling is ambtelijk en bestuurlijk de route naar het herindelingsontwerp ingericht. Er wordt gewerkt aan de tekst van een gemeenschappelijk ontwerp wat ter besluitvorming naar 7 gemeenteraden zal gaan november)In de aanloop naar de herindeling met Leeuwarden zijn stappen gezet. Voorbeelden zijn rioolbeheer, ICT, Stiens Oost en BGT. Betere dienstverlening Eind 2014 heeft de verbouw plaats gevonden van de beide balies in het gemeentehuis, de receptie en burgerzaken. De gemeente moet nog drie jaar als volwaardige gemeente fungeren en daarom is het voorstel geschreven om de baliefunctie nog tot 1 januari 2018 volwaardig in te richten. Dit kwam overeen met het advies dat Tien Organisatieadviseurs bij de QuickScan reeds had geadviseerd om de baliefuncties te bundelen. De dienstverlening moet up-to-date blijven omdat de wereld om ons heen verandert en wij mee moeten gaan met de ontwikkelingen. De planne.n zijn naar aard en schaa! van de gemeente en in het belang van onze burgers en bedrijven en van onze medewerkers. Een ge'fntegreerde balie is klantvriendelijker doordat bezoekers slechts een balie hoeven te bezoeken. Dit is duidelijker voor bezoekers en voorkomt onnodig wachten. De gemeente is te klein voor een volwaardig Klant Contact Centrum. Echter door het realiseren van een geintegreerde balie biedt dit ontwikkelperspectief voor de medewerkers, hetgeen belangrijk is voor de overgang naar Leeuwarden. De medewerkers kunnen zich verder ontwikkelen in een meer KCC-achtige functie of in 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 291