Uit bovenstaande tabel blijkt dat voor onderhoud aan asfalt wegen jaarlijks een gemiddeld budget benodigd is van 509.500 en voor elementenverharding 377.000. Om de discrepantie tussen het beheerplan wegen en het budget (benodigd budget 885.500,- en beschikbaar budget 2015 453.734,-) op te Sossen is een voorstel gemaakt met een uitvoeringsplan wegen. In dit voorstel is ingestoken om de doodlopende wegen in het buitengebied niet meer op te voeren in het uitvoeringsplan wegen en daarmee de discrepantie tussen uitvoeringsplan en budget tegen te gaan. Argumenten: 1.1 Het budget onderhoud verhardingen is onvoldoende om alle wegen in de gemeente volgens de CROW systematiek te onderhouden. Hiervoor dienen maatregelen te worden getroffen. Het beschikbare budget voor wegenonderhoud bedraagt 463.734,-. In dit voorstel wordt er vanuit gegaan dat er geen financiele inspanningen meer aan de (doodlopende) wegen in het buitengebied worden gedaan Deze wegen zijn op bijlage B aangegeven. Schades op deze wegen die een aanzienlijk gevaar voor het verkeer opleveren wordt met een minimum (financiele) inspanning verhoipen. 1.2. Volgens de CROW systematiek zijn de wegen in het buitengebied onvoldoende breed voor het landbouwverkeer en dienen daarom opnieuw gedimensioneerd te worden. Een juiste en constructieve onderhoudsmaatrege! brengt een aanzienlijke investering met zich mee, hiervoor is onvoldoende onderhoudsbudget. Daarnaast is er op veel piaatsen onvoldoende ruimte om verbredingen te reaiiseren. 1.3. Met een minimale financiele inspanning zijn de wegen in het buitengebied aan te passen voor bestemmingsverkeer. De weggebruiker weet waar hij aan toe is en zal zich aanpassen aan de situatie waardoor de veiligheid ook gewaarborgd blijft. Onder bestemmingsverkeer wordt verkeer verstaan dat een bestemming heeft op het aanliggende deel van de weg. De term wordt doorgaans gebruikt op een onderbord bij verkeersborden. Onder het bestemmingsverkeer valien bijvoorbeeld aanwonenden, werknemers, bezoekers of leveranciers van aanliggende bedrijven. Bestemmingsverkeer wordt geacht regelmatige gebruiker te zijn van de weg en zal zich dus niet laten verrassen door de onderhoudsstaat van de weg. in feite is in de huidige situatie op de doodlopende wegen sprake van bestemmingsverkeer. Alleen is dat nu nog niet zo benoemd. Het piaatsen van borden zal naar verwachting dan ook weinig invloed hebben op hef huidige verkeer. 1.4. Het uitvoeren van dit voorstel houdt in dat de woonkernen en winkelcentra en doorgaande wegen aan de beleidsdoelstellingen en aan alle wettelijke kaders kunnen voldoen. Inleiding kanttekeningen. In de rapportage "van Beheer naar Budget" zijn de gegevens van 2014 gebruikt. Het nu beschikbare budget voor asfalt en elementenverharding bedraagt voor 2015 483.734,- Dit is als volgt onderverdeeld. Totaal beschikbaar budget gemeente Leeuwarderadeel 2015. Omschrijving: Budget Onderhoud wegen en straten 384.216,- Aankoop bestratingsmateriaal 15.662,- Graaf-, laad- en vervoerwerk 1.626,- Afplaggen wegbermen 2.278,- Legen puin container 2.272,- Overig onderhoud wegen 6.265,- Empatec 51.415,- Gemiddeld per jaar €463.734,- 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 349