doorgenomen en gezamenlijk wordt gezocht naar een oplossing die voor beide buren te accepteren
is. Als bemiddelaar zorg je ervoor dat bewoners er samen uit komen door de communicatie weer op
gang te brengen. Binnen de Middelseegemeenten is tot nu toe zo'n tien keer Buurtbemiddeling
ingezet, in een aantal gevallen is dit succesvol gebleken. Het project Buurtbemiddeling Friesland loopt
in eerste instantie tot 1 januari 2015 en zal begin 2015 geevalueerd dan wel voortgezet worden.
Burgernet
Met behulp van Burgernet wordt de inwoners van een gemeente betrokken bij de opsporing bij onder
andere vermissingen of misdrijven op heterdaad. Gebruikelijk is om de deelnemers van Burgernet te
informeren middels een sms-je. In 2014 is in ons gebied het Burgernet uitgebreid met een e-
mailfunctie, waarbij deelnemers een mail ontvangen om hen te informeren over verdacht of onveilige
situaties of om te vragen of de deelnemer iets heeft gezien in zijn buurt. In 2015 zal met de vorming
van de Nationale Politie en het overgaan van veel decentrale Burgernetorganisaties binnen de 'oude
politiekorpsen' van de projectfase naar de staande organisaties, de vraag actueel zijn hoe Burgernet
in de toekomst het beste geborgd kan worden binnen de 'nieuwe' Politie Eenheden en/of door (of
namens) de gemeenten. Hiertoe is een werkgroep aan de slag.
Huiselijk geweld geweld op straat
Wet tijdelijk huisverbod/Pilot inzet tijdelijk huisverbod bij kindermishandeling
Sinds 2009 is de Wet tijdelijk huisverbod (Wth) van kracht. Deze geeft de burgemeester de
bevoegdheid om bij een (vermoeden van) ernstig of onmiddellijk gevaar een huisverbod op te leggen
aan personen waarvan een ernstige dreiging van huiselijk geweld uit gaat. In de praktijk blijkt dat het
toepassen van een tijdelijk huisverbod bij kindermishandeling relatief weinig ingezet wordt en beperkt
is gebleven tot de inzet bij directe vormen van mishandeling bij volwassenen. Om kindermishandeling
terug te dringen kan het toepassen van het tijdelijk huisverbod een goed instrument zijn.
De gemeente Rotterdam heeft aanvullend beleid en een werkwijze ontwikkeld om de Wth ook toe te
passen bij een vermoeden van kindermishandeling. De meldingen van (vermoeden van)
kindermishandeling komen in veel gevallen terecht bij Bureau jeugdzorg (BJZ) en Advies- en
Meldpunt Kindermishandeling (AMK). Deze partijen nemen hun verantwoordelijkheid conform de wet
door bijvoorbeeld jeugdbeschermingsmaatregelen uit te voeren. De toepassing van de Wth is een
bevoegdheid van de burgemeester en niet van BJZ of AMK, waardoor er maar zeer weinig gebruik
werd gemaakt van het opleggen van een huisverbod.
Met behulp van deze pilot in Noord Nederland wil men de Rotterdamse systematiek op
toepasbaarheid onderzoeken. In mei 2014 is in Noord Nederland een pilot gestart waarbij men de
Rotterdamse systematiek op toepasbaarheid gaat onderzoeken. De pilot loopt tot 1 mei 2015, hierna
zal de pilot geevalueerd worden.
Jeugd en veiligheid
Op het gebied van Jeugd speelt van alles, te noemen valt de transitie Jeugdzorg. In 2014 is hard
gewerkt om per 1 januari 2015 conform de nieuwe werkwijze te functioneren. Er zijn vele
veranderingen en 2015 e.v. moet gaan uitwijzen wat voor gevolgen dit voor de gemeenten (ook voor
het beleidsveld Openbare Orde en Veiligheid) zal hebben.
Rampenbestrijding
Expertteams
Binnen de Friese structuur van het organiseren van de gemeentelijke crisisorganisatie wordt gewerkt
met diverse expertteams voor cruciale functies. Deze expertteams zijn per 1 januari 2013 allemaal
gevuld en worden door middel van een zogenaamd 'hard piket' ingevuld. Dit betekent een garantie
voor de aanwezigheid van een expert binnen een bepaalde opkomsttijd.
OvD-Bz Noord West
Per 1 September 2013 is gestart met een piketgroep voor de lokale functie Officier van Dienst
Bevolkingszorg (OvD-Bz). De constructie is mogelijk door samenwerking met de gemeenten het Bildt,
Ferwerderadiel, Franeker, Harlingen, Leeuwarderadeel en Menameradiel. Voor deze functie is ook
gekozen om te werken middels een hard piket, zodat er ook voor deze functie een garantie van
aanwezigheid is. Om te voldoen aan kwaliteitseisen dient de OvD-Bz geslaagd te zijn voor het
examen OvD-Bz en aanwezig te zijn bij trainingen en bijeenkomsten. Tijdens het
portefeuillehoudersoverleg van oktober 2014 is een memo besproken waarin de werkwijze van de
OvD-Bz in Noord West is geevalueerd. Geconcludeerd is dat er goede ervaringen zijn met deze
9-134