historische verenigingen en de Kultuerried. Het project Culturele Wandelroutes bestaat uit twee
onderdelen: 3D-elementen en Land Art. De 3D-elementen zijn in 2014 opgeleverd en het onderdeel
Land Art wordt in 2015 opgeleverd. De werkgroep is en wordt betrokken bij projecten in relatie tot
KH2018 en de ontwikkeling van het spoortrace.
Stichting Merk Fryslan
In 2014 is Stichting Merk Fryslan opgericht. Merk Fryslan is verantwoordelijk voor de brede
regiomarketing van de provincie en bouwt de activiteiten van Beleef Fryslan, Fan Fryslan en
voormalig Tourist Info Fryslan verder uit. Merk Fryslan werkt aan de toeristische marketing,
productontwikkeling en het gastheerschap van Friesland. De Waddeneilanden worden hierbij als
apart merk vermarkt. Verder worden marketingactiviteiten voor onderwerpen wonen, werken en
studeren uitgewerkt. Alle Friese gemeenten werken samen met deze nieuwe stichting en dragen er
financieel aan bij. De financiele bijdrage is structureel gereserveerd in de meerjarenbegroting.
Marrekrite
De Marrekrite houdt zich bezig met drie taakvelden: Landrecreatie, aanlegvoorzieningen
Baggerfonds. Landrecreatie: De Marrekrite coordineert alle onderhoudscontracten voor bebording
recreatieve routes. Baggerfonds: Het project Varen naar Dekema is o.a. gefinancierd van uit het
Baggerfonds.
Stadsregio
De gemeenten van de Stadsregio Leeuwarden hebben in oktober 2014 het wandelknooppunten-
netwerk gerealiseerd. Er is zowel een papieren kaart als een digitale kaart van het netwerk. Ook is er
een informatieboekje gemaakt. De oplevering van het netwerk en de promotieactiviteiten vinden
plaats in 2015
Varen naar Dekema
Doel van het project Varen naar Dekema is de Lytse Feart bevaarbaar maken voor bootjes en pramen
en Jelsum vanaf de Dokkumer Ee bereikbaar te maken. Bij Jelsum is een klein haventje gerealiseerd.
De Lytse Feart is gebaggerd. Het project is in het najaar 2014 uitgevoerd en wordt begin 2015
opgeleverd.
RIA
De Ria projecten haven Feinsum en Aide Leie zijn gerealiseerd, financieel afgerekend en in gebruik
genomen. In het eerste voile vaarseizoen van de nieuwe route is een toename van het gebruik van
de faciliteiten geconstateerd.
NER
2014 was het eerste volledige vaarseizoen van de route. Blijkens herleide tellingen bij de sluizen zijn
bijna 4000 vaarbewegingen geregistreerd. Daarmee voldoet de route aan de vooraf gestelde
verwachtingen.
Binnen de gestelde termijn is het eindverslag (incl. accountantscontrole van de projectadministratie)
ingediend bij de subsidienten. De subsidies ILG en Waddenfonds zijn afgerekend en de provincie
volgt in januari 2015. De onteigeningsprocedure moet nog worden afgerond; op korte termijn wordt
een uitspraak van de rechter verwacht omtrent de te betalen schadeloossteling. In overleg met alle
betrokken partijen wordt gewerkt aan de overdracht van gerealiseerde voorzieningen (incl.
overdracht aangekochte stroken grond t.b.v. de vaarwegverbreding). Medio 2015 wordt de
definitieve verrekening en afsluiting door de projecteigenaren voorzien en wordt een succesvol
project afgesloten.
21-134