historische verenigingen en de Kultuerried. Het project Culturele Wandelroutes bestaat uit twee onderdelen: 3D-elementen en Land Art. De 3D-elementen zijn in 2014 opgeleverd en het onderdeel Land Art wordt in 2015 opgeleverd. De werkgroep is en wordt betrokken bij projecten in relatie tot KH2018 en de ontwikkeling van het spoortrace. Stichting Merk Fryslan In 2014 is Stichting Merk Fryslan opgericht. Merk Fryslan is verantwoordelijk voor de brede regiomarketing van de provincie en bouwt de activiteiten van Beleef Fryslan, Fan Fryslan en voormalig Tourist Info Fryslan verder uit. Merk Fryslan werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en het gastheerschap van Friesland. De Waddeneilanden worden hierbij als apart merk vermarkt. Verder worden marketingactiviteiten voor onderwerpen wonen, werken en studeren uitgewerkt. Alle Friese gemeenten werken samen met deze nieuwe stichting en dragen er financieel aan bij. De financiele bijdrage is structureel gereserveerd in de meerjarenbegroting. Marrekrite De Marrekrite houdt zich bezig met drie taakvelden: Landrecreatie, aanlegvoorzieningen Baggerfonds. Landrecreatie: De Marrekrite coordineert alle onderhoudscontracten voor bebording recreatieve routes. Baggerfonds: Het project Varen naar Dekema is o.a. gefinancierd van uit het Baggerfonds. Stadsregio De gemeenten van de Stadsregio Leeuwarden hebben in oktober 2014 het wandelknooppunten- netwerk gerealiseerd. Er is zowel een papieren kaart als een digitale kaart van het netwerk. Ook is er een informatieboekje gemaakt. De oplevering van het netwerk en de promotieactiviteiten vinden plaats in 2015 Varen naar Dekema Doel van het project Varen naar Dekema is de Lytse Feart bevaarbaar maken voor bootjes en pramen en Jelsum vanaf de Dokkumer Ee bereikbaar te maken. Bij Jelsum is een klein haventje gerealiseerd. De Lytse Feart is gebaggerd. Het project is in het najaar 2014 uitgevoerd en wordt begin 2015 opgeleverd. RIA De Ria projecten haven Feinsum en Aide Leie zijn gerealiseerd, financieel afgerekend en in gebruik genomen. In het eerste voile vaarseizoen van de nieuwe route is een toename van het gebruik van de faciliteiten geconstateerd. NER 2014 was het eerste volledige vaarseizoen van de route. Blijkens herleide tellingen bij de sluizen zijn bijna 4000 vaarbewegingen geregistreerd. Daarmee voldoet de route aan de vooraf gestelde verwachtingen. Binnen de gestelde termijn is het eindverslag (incl. accountantscontrole van de projectadministratie) ingediend bij de subsidienten. De subsidies ILG en Waddenfonds zijn afgerekend en de provincie volgt in januari 2015. De onteigeningsprocedure moet nog worden afgerond; op korte termijn wordt een uitspraak van de rechter verwacht omtrent de te betalen schadeloossteling. In overleg met alle betrokken partijen wordt gewerkt aan de overdracht van gerealiseerde voorzieningen (incl. overdracht aangekochte stroken grond t.b.v. de vaarwegverbreding). Medio 2015 wordt de definitieve verrekening en afsluiting door de projecteigenaren voorzien en wordt een succesvol project afgesloten. 21-134

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 53