De hear De Kroon (PvdA): Wer hat de NFLS ynvesteard? De hear Rijff: In Belgie, evenwel niet als ondernemer. Men is in spe ondernemer in Hengelo. Het is daar nog wachten op een reactie van ProRail. De hear Brouwer (CDA): Wat is de achtergrun fan de hear Ralten? De hear Ralten: Hij is geen inwoner van de gemeente. Hij is, als burger, erg gei'nteresseerd in oude spoorlijnen. 4. Fragehealoere riedsleden De hear Brouwer (CDA): In de Leeuwarder Courant van dinsdag 19 mei wordt er geschreven over het nieuwe beheer van de Skalm. Het nieuwe beheer staat nog niet onder een bestuur, maar lijkt goed van start te zijn gegaan. Het CDA is erg blij met deze voortvarende voortzetting van de dienstverlening en spreekt zijn waardering uit richting de burgemeester en daarmee naar het hele college. Ook het feit dat medewerkers van Wil helpen spreekt het CDA zeer aan en sluit aan bij ons idee over mienskip. Het CDA heeft nog wel een paar vragen aangaande dit onderwerp: - wat is de visie van het college aangaande de nabije toekomst van de Skalm? - op welke wijze wordt de raad integraal gei'nformeerd over de gang van zaken? - op welke wijze worden burgers in onze mooie gemeente gei'nformeerd over de continui'teit van de dienstverlening? Boargemaster Boertjens: Afgelopen maandag is de deur van de Skalm door de gemeente geopend. Men heeft momenteel hulp van medewerkers van Wil en Full Service Facility (FSF). De ideeen moeten nog verder ontwikkeld worden. Een groot deel van het college zal volgende week de Skalm van de lijn. Waarom vraagt u niet wat er precies is gebeurd tijdens de bespreking met wethouder Wachter, wethouder de Graafen wethouder Talsma en beleidsmedewerker Dijkstra in Dokkum? Waarom volgen raadsleden van de coalitie hun partijleden in bet college zo kritiekloos? Waarom laten raadsleden van de coalitie zich openbaar piepelen door ambtenaren die onzinstellingen (en suggestieve foto's) invoegen in rapportage zoals de startnotitie? Waarom krijgen wij ondanks heldere WOB verzoeken pas bet eerste Grontmij rapport (oktober 2014) na aandringen van onze advocaat, met het verzoek daarbij om ons bezwaar in te trekken wegen het ontbreken van relevantie? Waarom maken PvdA en WD geen enkele handreiking in de richting van de NFLS, nadat dbr. H. de Kroon in een radio interview voor Omrop Fryslan spreekt van een prachtig (spoorfiets) plan, om vervolgens een fietspad zo breed als een B weg aan te willen leggen? De CROW normen en veiligheidseisen zouden daarom vragen, hetgeen een verzinsel is. Er is hiervoor geen anker in de wet. Door dit met nadruk te presenteren wekt u (PvdA) op zijn minst de indruk dat steekhoudende argumenten worden aangedragen om aldus de heraanleg van het spoor(fietsen) koste wat kost tegen te gaan. Dit zal op termijn niet haalbaar blijken, gegeven onze ruimtelijke onderbouwing die u, zoals onze advocaat u eerder deze week nog schreef, nog zult ontvangen. Vanavond kunt u voor de laatste maal onze uitgestoken hand aanvaarden om naast de spoor(fiets)baan een recreatief fiets- en wandelpad aan te leggen zoals dat staat beschreven in het coaiitieakkoord. Het is een laatste kans gebruik te maken van de koninklijke route waarop zaken in der minne geschikt kunnen worden en niet zoals dhr. H. de Kroon met zijn politieke spel bewerkstelligt via de rechter. U (het CDA) bezit op dit moment een waardevolle sleutel, waarmee u alleen vanavond nog de deur naar samenwerking met uw prachtige gemeente kunt openen. Wij bieden u een warm ontvangst. Bestuur NFLS" De hear Ralten sprektyn op agindapunt 13: "Al meerdere jaren probeert de NFLS het spoorfietsen op het traject Stiens-Jelsum van de grond te krijgen. Nu is de gemeenteraad aan zet. Het plan van NFLS omvat het terugleggen van het gehele trace. Het is een goed idee om te beginnen met het traject Jelsum-Stiens. Grijp de kans als krimpregio voor deze impuls voor het toerisme en de werkgelegenheid. Hij pleit voor het tot stand brengen van het spoorfietsen."

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 6