Met voornoemde kanttekeningen geeft de herziene begroting 2016 het volgende beeld: Participatie en Inkomen De lasten voor programma Participatie dalen ten opzichte van de herziene begroting 2015. Uitgangspunt is dat er een evenwichtige verdeling van middelen is voor (een werkwijze zoals) Pastiel en trajecten in eigen (gemeentelijk) beheer/via de gebiedsteams. De begroting voor programma Inkomen weerspiegelt de verwachting dat het aantal bijstandsgerechtigden ook in 2016 hoog blijft. Financieel Vangnet De begroting voor programma Financieel Vangnet is opgesteld op basis van de keuzen van de raden voor het financieel vangnet in 2015. Ander keuzen hierin zullen leiden tot andere (hogere) bijdragen van de individuele gemeenten. Wmo Programma Wmo geeft ten opzichte van de herziene begroting 2015 een verdere daling van de begrote lasten. De reden hiervan is met name een bijstelling van de PGB-budgetten, op basis van realisatie 2015. Tevens heeft de gekantelde aanpak nog steeds een positief effect op de kosten. Jeugd De lasten voor programma Jeugd liggen hoger dan begroot in de primitieve begroting 2016. De voornaamste reden is een bijstelling van de PGB-budgetten op basis van realisatie 2015. Dit programma blijft met vele (financiele) risico's omgeven. Uitvoeringskosten De uitvoeringskosten zullen in 2016 naar verwachting beneden de realisatie over 2015 liggen. Dit ligt in lijn met het feit dat 2015 een overgangsjaar is met implementatiekosten. Wei is gebleken dat een deel van deze (personele) kosten van structurele aard is. 6 Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 118