B. Welke acties zullen in 2016 worden genomen/uitgezet om de doelsteiling te behalen? De doelstellingen onder 1, 2 en 3 worden vanuit de Dienst samen met Pastiel nagestreefd. Daarbij heeft Pastiel het primaat van de werkgeversdienstverlening. De Dienst richt zich op mogelijkheden om clienten zelf toe te leiden naar werk door middel van intensieve begeleiding, inzet van verschillende instrumenten, waaronder doorverwijzing naar Pastiel, en de inzet van externe partijen. Daarnaast leidt de Dienst toe naar beschut werken. Ook de instrumenten vanuit de Participatiewet, zoals plaatsing van clienten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt in beschut werk, de inzet van loonkostensubsidie, stimuleren van het starten van een eigen bedrijf en de mogelijkheid van een werkstage maken onderdeel uit van de acties die worden uitgezet om de doelstellingen te behalen. Daarnaast blijven de eigen groepstrainingen (@wurk) een belangrijk instrument. De participatiedienstverlening voor clienten zonder actueel perspectief op regulier werk vindt plaats vanuit de gebiedsteams, waarin ook medewerkers van de Dienst een rol hebben. De mogelijkheid wordt onderzocht om casemanagers TMP werkzaamheden uit te laten voeren vanuit de gebiedsteams ten behoeve van doelsteiling 4. Deze werkzaamheden moeten gericht zijn op: Intensivering van samenwerking met organisaties die clienten in kunnen zetten voor maatschappelijk nuttig werk Blijven inzetten van het stimuleren van de eigen kracht van inwoners en waarde toevoeging aan de maatschappij De mogelijkheden die de "tegenprestatie" met zich meebrengt optimaal benutten. De doelsteiling onder 5 zal voor een groot deel moeten worden bereikt door het bevorderen van deelname aan opleidingen die direct aansluiten bij de vraag op de arbeidsmarkt. In 2016 wordt in navolging op de voorgaande jaren verder ingezet op resultaatgericht werken met bewezen effectieve instrumenten. Daarnaast staan de volgende speerpunten op de agenda: Effectiviteit en vakmanschap: maatwerk is essentieel voor het realiseren van doelstellingen. De casemanager is daarbij van cruciaal belang. Handhaving: met als doel het voorkomen van oneigenlijk gebruik van uitkeringen (terugdringen uitkeringslast) en het inzetten als re-integratie instrument. Netwerken: verdere uitbreiding van samenwerking met organisaties in het sociale domein om maatschappelijke participatie te bevorderen. C. Welke trends denken wij te zien voor 2016, die van invloed zijn op het behalen van de doelsteiling? Meer met minder, eigen kracht van de inwoner en meer samenwerking in het sociale domein Bundelen en korten van budgetten (slimmer) Samenwerken Meer aanwezigheid dichtbij de inwoner in samenwerking met de gebiedsteams en andere maatschappelijke organisaties Ontwikkeling van de arbeidsmarkt De autonome uitstroom (uitstroom door b.v. verhuizing, relatie, studie, overlijden etc.) is al bijna 2 jaar ruim lager dan voorheen, wat van invloed is op de bestandsontwikkeling. De laatste maanden is daar wel een kentering in gekomen, maar of deze trend zich doorzet is onzeker. 18 Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 130