4 Programma Inkomen 4.1 Algemeen In 2015 zijn in de Participatiewet de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en een deel van de Wajong samengevoegd. In het programma Inkomen worden de activiteiten van de verstrekking van de uitkeringen inzake de Participatiewet, de IOW/IOAW, de IOAZ en de Bbz verantwoord. Vanaf 2015 is voor het betalen van de uitkeringen door het Rijk minder budget beschikbaar gesteld, onderandere omdat in 2015 de kostendelersnorm is gei'ntroduceerd en het toeslagenbeleid is afgeschaft. In de praktijk kunnen deze maatregelen tot besparingen leiden, maar het is maar de vraag of ze voldoende compensatie opleveren om de lasten van de bijstand in 2016 te compenseren. De uitvoering van de kostendelersnorm kostte in 2015 extra capaciteit. Met name bij de invoering, maar in structurele zin ook door een toename van mutaties en de fraudegevoeligheid van de maatregelen. Dit zal ook in 2016 merkbaar zijn. 4.2 Doelstellingen 2016 A. Wat zijn de doelstellingen voor 2016? 1Zorg dragen voor tijdig toekennen van bijstand voor inwoners, die niet (volledig) door middel van werk, of op andere wijze, in de noodzakelijke kosten van het bestaan kunnen voorzien. 2. Het aantal uitkeringsgerechtigden zo klein mogelijk houden (volumebeperking) door informatie en controle aan de poort. 3. Het tegengaan van oneigenlijk gebruik en misbruik van bijstand. 4. Teveel of ten onrechte verstrekte uitkeringen terugvorderen of verhalen. B. Welke acties zullen in 2016 worden genomen/uitgezet om de doelstelling te behalen? 1Blijven inzetten op strenge doch rechtvaardige poortwachters/claimbeoordelaars die op de hoogte zijn van alle regelgeving inclusief de voorliggende voorzieningen en die zo de preventiequote hoog houden. De preventiequote is het verschil tussen het aantal ingediende aanvragen en toegekende uitkeringen. 2. Het aantal toekenningen van uitkeringen zo laag mogelijk houden door individuele gesprekken, controle en wijzen op eisen Dienst en maatschappij. 3. De aandacht voor zowel bijzonder onderzoek als sociale recherche is vooral op de instroom gericht. Voorkomen van instroom is voor de uitvoering vele malen efficienter dan het bestrijden van fraude gedurende de uitkeringsperiode. Daarnaast blijft ook het bestrijden van fraude gedurende de uitkeringsperiode sterk onder de aandacht van casemanagers en de bijzonder controleur. 4. Het voeren van een correct debiteurenbeheer. C. Welke trends denken wij te zien voor 2016, die van invloed zijn op het behalen van de doelstelling? De verwachting is dat de werkgelegenheid in 2016 iets zal verbeteren. Dit zal zich langzaam vertalen in minder mensen die een beroep op bijstand zullen doen. De lOW/IOAW-uitgaven zullen naar verwachting toenemen, als gevolg van een hogere uitstroom van de WW in de IOW/IOAW en door verhoging van de AOW-leeftijd. Vanwege de invoering van de Participatiewet is de instroom in de Wajong beperkt tot volledig en duurzaam arbeidsongeschikten en vindt geen instroom meer plaats in de WSW. Dit zal leiden tot extra instroom in de bijstand. 22 Concept Herziene Begroting 2016 versie 4, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 134