betelje foar de riolearing yfm wetterskipslesten en de offalkontener wurdt ek djoerder, in riedslid oan de oare kant fan us (CDA-riedslid) kin dat beame. De hear Pot (WD): De WD kan instemmen met het voorstel. De foarsitter: Hij stelt vast dat men raadsbreed met het voorstel instemt. De heer Tuininga heeft een stemverklaring afgelegd m.b.tonderdeel e. (de hondenbelasting), een punt waar hij principieel op tegen is. Het voordeel van de precariorechten geldt vanaf 2018. Hij heeft de ervaring in een vorige gemeente als wethouder financien dat een discussie hierover met de betrokkenen uiteindelijk weinig voordeel voor de gemeente oplevert. De hear Ekas (GBL): Het lijkt hem toch wel de moeite waard om hette onderzoeken. Ga het met Leeuwarden overleggen. De foarsitter: Dat zegt hij toe. De foarsitter: Er wordt unaniem conform het voorstel besloten. Beslutfoarmjend underdiel 11. Sjenswize untwerpbegrutting 2016 fan de FUMO De hear Tilma (CDA): De direkteur fan de FUMO joech op in gearkomste oan dat men der wol utkomme soe oangeande it ferskil yn berekkening fan tariven. Der blykt no lykwols neat fan. It CDA kin dan ek meigean yn de opstelling fan it kolleezje. Mar watfoar arguminten hat de FUMO tsjinoer de argumenten fan de gemeente set? It is wol moai meinommen dat de lesten mei 14% weromgeane. De hear Van der Werff (PvdA): It stik is neffens him opiniearend, omdat it de foarige kear trochskood is. As men it oer it foarstel iens is, kin it lykwols foar him wol beslutfoarmjend wurde. It kin dochs net sa weze dat men ofrekkene wurdt op oeren dy't net levere binne? De PvdA is it dan ek hielendal iens mei de fisy fan it kolleezje. Hoe tinke oare gemeenten deroer? Soe men mei dy gemeenten net in kongsi slute kinne? De hear Ekas (GBL): Het heeft hem erg verbaasd. Wat is dit voor bestuurlijk niveau? Als het puntje bij het paaltje komt dan gebeurt er niets. Claim ook het recht van de voorgaande jaren. GBL staat dan ook achter het voorstel van het college. De hear Dijkstra (FNP): De FNP is it dermei iens. Der moat betelle wurde nei de oeren dy't levere wurde. Dat wie doedestiids ek de strekking fan de mienskiplike moasje fan in tal Fryske gemeenten. De hear Van Diggelen (WD): De ontwerpbegroting is 5% lager dan die van 2015. Dat is positief. Het strookt echter totaal niet met elkaar dat men 45% meer moet betalen dan men daadwerkelijk heeft afgenomen. De WD staat volledig achter de voorliggende zienswijze van het college. Wethalder Visser: Zij is blij met de algehele instemming met de zienswijze van het college. Men heeft meerdere gesprekken gevoerd met de directeur en dacht eruit te komen. Het college heeft zich zeer over de gang van zaken verbaasd. Het voorstel is in DB bijna niet aan de orde gekomen. De FUMO houdt vast aan het eerste bedrijfsplan van 2012. Dat hebben destijds alle gemeentes geaccordeerd, ook voor o.a. de plustaken. Men is als Leeuwarderadeel toen akkoord gegaan met de door het MAD aangeleverde cijfers met de voorwaarde dat op basis van nacalculaties afgerekend zou worden. Dat is tot nu toe nooit gebeurd. Er zijn ook gemeenten die daar geen problemen mee hebben, zijnde geen ex-MAD-gemeenten. Leeuwarderadeel is op dit moment de enige gemeente die dit doorzet. 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2015 | | pagina 13